Nedokážeš sa sústrediť na učenie alebo na prácu? Trápi ťa nepokoj? Trpíš nesústredenosťou či nebodaj poruchou koncentrácie u dospelých?

Tak vyskúšaj 6 jednoduchých techník ako sa sústrediť na maximum:

Vďaka nim získaš schopnosť sústrediť sa vkuse i celé hodiny.

Všetky techniky sú overené praxou. Používam ich dennodenne na vlastnej koži.

Stručne. Prečo je dôležité sústrediť sa?

Sústredenie je dôležité lebo medzi najväčšie problémy študentov s učením patrí nesústredenosť. Keď budeš maximálne sústredený, učenie či prácu zvládneš za najkratší možný čas a najlepším spôsobom. Keď sa nesústredíš, robíš hlúpe chyby, strácaš niť a robíš si zbytočnú prácu navyše. Spraviť hocičo potom trvá večnosť.

 

6. Odstráň negatívne vyrušovače.

To najhoršie, čo likviduje sústredenie sú drobné vyrušenia. Nová sms-ka, facebook, pár prekliknutí v prehliadači. Nejde o to, ako dlho trvajú. Problém leží v tom, že trieštia koncentráciu, ktorú znovu získať trvá niekoľko minút. Podľahnúť vábeniu rozptýlenia je ľahké. Facebook má okamžitú pozitívnu väzbu – je to odmena za trávenie času na FB. Ale necítiš negatívne následky, ktoré prídu neskôr.

Napríklad taká SMS. Príde ti SMS a odpíšeš. Trvalo to spolu 30 sekúnd. Lenže predtým si sa sústredil. Znovu sa dostať do stavu sústredenia zaberie 5 minút. Takže cena SMS-ky je 5 minút a 30 sekúnd pomalého učenia. Vážne to stojí za to? A teraz si zober, že človek je za hodinu takto vyrušený viac než 10-krát! Takto nie je možné sústrediť sa na nič.

6 tipov ako odstrániť vyrušovače a sústrediť sa lepšie:

1. Vypni Facebook a internet. Internetový prehliadač je NAJ1 vyrušovač. Učenie alebo práca je nuda, tak dakam klikneš a zabil si dve hodiny ani nevieš ako. Presne pre toto existujú aplikácie, ktoré na určitý čas vypnú internet aby ťa nelákal. Osvedčil sa mi Self Restraint, ale dobré sú aj Self Control a Think.

2. Vypni si mobil. Mobil je druhý najväčší vyrušovač. Vždy, keď budeš niečo robiť si ho stíš na minimum, vypni vybrácie a daj ho preč z očí. Odpovedať na správy môžeš cez prestávky a keď dokončíš zoznam úloh.

3. Uprac pracovný stôl. Čistý stôl je základ. Daj z neho preč úplne všetko, čo nepotrebuješ. Cez deň aj lampu. Veci okolo trieštia a odvádzajú tvoju pozornosť. Ak sa učíš na písomku, stačí ti kniha a poznámky. Ak pracuješ, stačí ti notebook a myška. Ostatné veci, ktoré sa môžu hodiť maj po ruke – v zásuvke, napríklad. No nie na očiach.

4. Získaj prehľad o trávení času. Toto je niečo pre home-workerov. Aplikácie Rescue Time beží na pozadí a zbiera data o tom, kde tráviš najviac času. Vďaka tomu uvidíš kde strácaš najviac času takže sa môžeš zamerať na odstránenie konkrétneho problému.

5. Zavri dvere na izbe alebo kancelárií. Aby ťa nikto nevyrušoval. Aby ťa nikto nevyrušoval. Pointou je, aby iní ľudia vedeli, že teraz sa naplno sústredíš na prácu a na nič iné. Povedz rodinným príslušníkom, že teraz si hodinku praješ byť sám a makať. V robote sa to dá spraviť vyhradením konkrétneho a vymedzeného času na dotazy druhých.

6. Vypni nepotrebné aplikácie a okná. Často musíš robiť niečo na nete a nemôžeš ho vypnúť. Tak aspoň minimalizuj šancu, že „náhodou“ skončíš niekde inde.

 

5. Pusti si hudbu.

Učenie v škole je spojené so stresom a hudba odburáva tento stres. Preto je učenie s hudbou menej bolestivé než bez nej. Ale obľúbenú skupinu si pustiť nemôžeš. Bolo by to príliš rušivé, do stavu koncentrácie sa nedostaneš nikdy. Skús ambient, klasickú hudbu, hudbu na spanie, chillstep.

Fakt účinné je mať zoznam pesničiek, na ktorý si zvyknutý. Pri ktorom sa zvykneš učiť. Pustíš si ho a automaticky máš chuť učiť sa. A ideš. Teda Sadni si k učeniu a pusti si pri tom hudbu, ktorú máš rád. Dôležité je pustiť si vždy rovnakú hudbu. Nájdi si playlist na youtube, alebo si stiahni hudbu do mp3ky. Uč sa pri nej. Niekoľko krát.

Neskôr, keď sa ti po predchádzajúcich návodoch náhodou nebude chcieť, iba si sadneš a zapneš si tvoju hudbu. Budeš sústredený a maximálne produktívny.

 

4. Pacifikuj tráviaci trakt.

Hlad a dehydratácia sú významné faktory koncentrácie.

Hladný človek sa nevie sústrediť. Prázdny žalúdok sa ozýva každú chvíľku ako škvŕkanie, bolesť v bruchu alebo zameranie pozornosti na hlad. To sú rovnaké vyrušenia ako nová správa na Facebooku, prehliadač, nová sms. Odporúčam jesť malé pokrmy pravidelne. Napríklad suché keksíky, sušené ovocie.

Telo potrebuje určité množstvo vody aby mohlo optimálne fungovať. Tekutiny sú nevyhnutné pre všetky telesné systémy. Množstom vody je viac než akýkoľvek iný orgán zasiahnutý práve mozog. Málo vody = slabý duševný výkon a zlé sústredenie.

Vyrieši to pohár čistej vody ráno, na obed a poobede.

Ale vyhni sa sódam, sladeným vodám, sirupom, ovocným štávám, káve, zelenému a čiernemu čaju. Obsahujú veľa cukru a vysušujú telo.

 

3. Napíš si zoznam ÚLOH + zoznam PREČO.

Zoznam úloh je ČO a ciele štúdia sú PREČO.

Prečo zoznam úloh zaberá? Napísať zoznam úloh je záväzok pre seba samého. Štúdie dokázali, že po napísaní úloh raketovo vzrastie šanca, že ich splníš. Najlepšie pre vnútorné stotožnenie je napísať zoznam vlastnoručne. A potom perom vyškrtávať jednu úlohu za druhou. Je to pocit na nezaplatenie.

Príklad: 1 – Charakteristika štatistiky. 2 – Predmet a úlohy skúmania. 3 – Základné biometrické pojmy. 4 – Získavanie a záznam údajov. 5 – Triedenie podľa kvalitatíveho znaku. 6 – Triedenie podľa kvantitatívneho znaku.

K tomu, na čom ti záleží máš silný osobný vzťah lebo jasne vidíš, ako to zlepší tvoj život. Preto sa človek vždy rád naučí niečo nové, čo mu pomôže.

Problém je keď v učive nevidíš zmysel. Myseľ uteká preč, nechápeš súvislostiam. Nevieš sa prinútiť začať učiť. Máš nervy a hodiny sa bezvýsledne snažíš. Je to tým, že v školách sa vyučujú odborníkmi predpísané predmety bez akéhokoľvek prepojenia na prax. Nevieš na čo ti to bude. Logicky to považuješ za nezmyselné.

Riešením ako objaviť v učení zmysel je zoznam PREČO. Odpovie ti na otázku prečo by si sa mal toto naučiť a pripomenie cieľ. Pripomenutím ciela vytvoríš jasné spojenie medzi dnešnou nepríjemnou prácou a nádherným konečným cieľom. Takže práca, ktorá sa predtým zdala nepríjemnou sa stane aspoň stráviteľnou.

Vzorec pre zoznam PREČO je CIEĽ + PRÍNOSY + TREST. Do akého bodu sa túžiš dostať? Aké skvelé prínosy z toho získaš? A aký bude pekelný trest za zlyhanie? Takáto formulácia má najväčší dopad na psychiku.

Príklad 1: Prečo sa učiť štatistiku? Chcem sa naučiť štatistiku lebo túžim absolvovať štúdium.

Vďaka tomu získam titul, dobrú (vysnívanú) prácu a nebudem živoriť. Použijem tie poznatky v praxi. Budem mať dobrý život. Aj rodina na mňa bude hrdá.

Keď sa štatistiku nenaučím, bude to mať zlé následky: Vyhodia ma zo školy a nedostanem titul. Moje šance získať dobrú prácu a mať dobrý plat sa dramaticky znížia. Prídem o pár rokov štúdia a o životnú šancu. Rodina bude sklamaná. Budem musieť ísť do nudnej roboty.

Príklad 2: Prečo stráviť hodiny nad obsahovým marketingom? Chcem robiť obsahový marketing pretože je základ online podnikania.

Vďaka podnikaniu získam nezávislosť, slobodu, samostatnosť. Budem sám sebe pán. Získam peniaze a otvoria sa mi nové možnosti. Získam tisíce návštevníkov a automatizujem predajný systém. Budem robiť čo ma baví a cítiť sa užitočný. Spravým významný krok smerom k splneniu životných cieľov.

Kvôli zlému obsahovému marketingu nevybudujem úspešné podnikanie. Nezískam návštevníkov, kontakty na potenciálnych zákazníkov ani nebudem predávať. Zlyhám. A skrachujem alebo budem živoriť. Moje sny sa nenaplnia.

Využívam ju každý deň. Túto techniku využívam každý deň. 🙂 Na prvých stránkach diára mám napísaný môj cieľ so všetkými prínosmi a následkami zlyhania a čítam ho každé ráno, skôr než začnem makať na hocičom. Aj keď mám problém začať. Prípadne len tak počas dňa si ho letmo prejdem. Niekedy aj vizualizujem a len tak si rozpisujem žiarivú víziu budúcnosti na čistý papier.

 

2. Vždy rob naraz len jednu úlohu.

Ak chceš byť naozaj produktívny, dôležitá je koncentrácia, fokus a zameranie sa na jednu konkrétnu aktivitu. Musíš sa sústrediť a robiť len jedinú vec. Na konkrétnu činnosť. Prácu urobíš rýchlo a kvalitne.

Nikdy sa nepokúšaj robiť viac úloh naraz. Je to kontraproduktívne. Početné štúdie dokázali, že práca na viacerých veciach naraz znižuje produktivitu. Prepínanie medzi jednotlivými úlohami v človeku síce vyvoláva pocit zaneprázdnosti, a keď je človek zaneprázdnený, automaticky si myslí ako veľa urobí. Lenže to nie je skutočná práca, len dobre vyzerajúca hektická aktivita.

 

1. Pracovný čas + prestávky = Zmysluplne strávený čas.

Mnohí ľudia nerobia prestávky lebo ich považujú za stratu času. Za čas, kedy nepracujú, čím klesá ich výkon a strácajú čas. Narovinu poviem, čo si myslím: Je to kolosálny nezmysel.

Efektívne učenie je preložené prestávkami. Dávaj si pravidelné prestávky. Majú veľa pozitívnych prínosov.

2 NAJ prínosy sú:

  1. Prestávka zregeneruje koncentráciu, myseľ a uvolňuje napätie. Vďaka 5 minútovej prestávke môžeš pracovať ďalší 25 minút s vypätím všetkých síl.
  2. Cez prestávku dostanú poznatky čas presunúť sa z krátkodobej do dlhodobej pamäte. Nebudú vytlačené novými poznatkami. Problém učenia sa bez prestávky je, že neustále prijímaš nové informácie, ale nemajú kedy uložiť sa do pamäti lebo sú vytlačené novými. Takže ich zabudneš. Učíš sa celé hodiny a na druhý deň si nič nepamätáš? Tu bude pes zakopaný.

Existuje kompletný systém práce a prestávok: pomodoro technika >>

2 comments on “6 jednoduchých techník ako sa sústrediť na maximum

  • Najdôležitejšie je sústrediť sa hlavne na jednu jedinú aktivitu a nenechať sa rozptyľovať. Tie prvé dni učenia sú najhoršie kým si organizmus zvykne na to, že sa skutočne musí učiť. Potom to už pekne postupne pôjde a čím sa človek dlhšie učí, tým rýchlejšie mu to naskáče do hlavy. Samozrejme v prípade že sa učíme dlhšiu dobu najlepšie cez semester. Keď sa treba naučiť masaker info za minimum času tak tam pomôže jedine energy drink alebo podobná vychytávka a ťahať nonstop čo to dá.

    • Ahoj Shamy, ďakujem za komentár. 🙂

      Pravidelná pracovná doba podporuje sústredenie aj efektívnosť učenia. Telo sa pomaly naučí, že prišiel čas na štúdium. Čím viac sa človek sústredí a učí, tým lepšie si vycibrí hlavu a pôjde to automaticky. Preto je dôležité sadnúť si k práci každý deň v približne rovnakú dobu.

      Akurát že získanie takéhoto nastavenia tela je vedľajším produktom dlhodobého namáhania mozgu. Lenže najprv sa človek potrebuje veľmi veľa sústrediť a učiť. A tu je ten problém: ako začať, ako vydržať, ako zmenšiť námahu.

      Preto som do článku dal konkrétne a IHNEĎ aplikovateľné techniky. Keď ich bude niekto používať, automatické nastavenie mysle na sústredenie získa rýchlo. Omnoho rýchlejšie než čítaním a opakovaním nahlas.

      Čo sa týka energeťákov, tak áno, je to účinné 🙂 I keď ja preferujem pamäťové techniky.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *