Do štátnic zostáva ešte pár týždňov a učebných materiálov je celá hŕba. Titul máš na dosah ruky. Ale čo ak štátnu skúšku nespravíš a stratíš roky štúdia? Tí, čo to už majú za sebou len mávnu rukou. Lenže oni sa majú: necítia ten tlak, chaos a paniku. Ako teda zvládnuť stres pred štátnicami?

Tu je 8 ukľudnujúcich techník ako zvládnuť predštátnicový stres:

S týmito radami zvládneš štátnice v kľude, bez nervov a paniky.

Toto je najlepší návod proti predštátnicovému stresu na slovenskom a českom internete. Všetky tieto rady sú overené praxou. Používam ich vždy, keď som pod stresom kvôli skúške alebo testu.

Niektoré sú dobré aj proti stresu v práci.

V krátkosti. Čo je to stres?

Pre správne uplatnenie techník je dobré pochopiť čo to ten stres je. V krátkosti: Najväčšie nedorozumie pri strese je, že ho chápeme ako niečo vonkajšie. Napríklad že skúšky vytvárajú stres. Pravda však je, že existujú tisíce ľudí, ktorých skúšky vôbec nestresujú. Tisíce ľudí sú počas testu v pohode. Takže to nie je niečo vonkajšie.

Stres vzniká kvôli pocitu nevyhnutnosti aby sa situácia vyvinula podľa tvojích predstáv. No nemôžeš ju kontrolovať a bojíš sa, že sa vyvinie zle. Tieto tri body sú všetko, čo treba na odbúranie stresu.

Odporúčam ti vybrať jednu techniku, ktorá ti najviac padne do oka a poriadne sa do nej vložiť.

 

8. Čo najhoršie sa môže stať?

Stres pramení z toho, že nevyhnutne potrebuješ aby sa veci vyvinuli určitým spôsobom. Keby si to prestal potrebovať, keby si sa prestal sústrediť na výsledok a prestal sa snažiť kontrolovať situáciu, nebol by si tak vystresovaný.

O tom je celá budhistická filozofia oslobodenia od túžby. Nenavrhujem ísť takto ďaleko. Hovorím len toľko, že je dobré zbaviť sa pocitu nevyhnutnej túžby. Pretože vysoké očakávania vyvolávajú drtivý stres. Keď prestaneš potrebovať, budeš kľudný a v pohode.

Predstav si, že sa stane to najhoršie: Vytiahneš si najťažšiu tému zo všetkých. Zamrzneš a vypadne to aj to málo, čo si vedel. Nespravíš štátnice. Znechutená komisia ťa pošle preč.

A teraz sa spýtaj sám seba: Čo najhoršie sa môže stať, ak tie štátnice nespravím? Čo by sa stalo? Naozaj by som zomrel? Budem hladovať, žiť pod mostom, zamrznem cez zimu? Je škola moja jediná šanca? Už nikdy nenájdem dobrú prácu? Rozhodne NIE.

Nebude to jednoduché, ale prežiješ. Tvoj život NEBUDE zničený. Chvíľu by si sa cítil mizerne, skúčene, stratene. No časom to prebolí. Máš aspoň jeden opravný termín – jednu novú šancu. Niekedy i dve. Takže nič nie je stratené. Prípadne sa vrátiš domov, pôjdeš bývať s kamošom a budeš za čas pracoval v robote, ktorá ťa nebaví. Ale prežiješ.

Vedz aj to, že existuje mnoho ďalších príležitostí než škola. Samoštúdium, stovky vzdelávacích programov a kurzov, online vzdelávanie, celoživotné vzdelávanie. Veď pozri koľko ľudí sa vypracovalo na vrchol bez školy. Vymenuj ich niekoľko – z okolia aj zo sveta. Aj ty sa môžeš takto vypracovať.

Uvedomenie, že prežiješ aj keby si štátnice nespravil prináša zmierenie s negatívnym výsledkom. Nech to dopadne akokoľvek, ty pôjdeš ďalej – k lepšiemu. Preto prestaneš byť nervózny a vystresovaný.

Takže čo také najhoršie sa môže stať???

 

7. Vytvor si časový plán pre učenie.

Na vlastnej koži poznáš pocit, kedy máš pred sebou ešte obrovskú hromadu práce a nedokážeš presne odhadnúť či to stihneš. Prípadne si sa pustil do učenia, ale dopredu si si to nepremyslel a teraz nestíhaš a si v strese. Čo ak to nestihneš?

Riešením je časový plán pre učenie. Je to skvelá pomôcka proti stresu lebo zvyšuje kontrolu nad situáciou. Získaš nadhľad nad vecou. Budeš vedieť, že vďaka naplánovaným krokom štátnice v pohode dáš. Uvidíš ako každý deň napreduješ, čo je výborný pocit. No a ak učenie nebudeš stíhať, ihneď to zistíš a môžeš to okamžite riešiť. Nie až keď bude neskoro. Super, že?

Časový plán vytvoríš vďaka 4 jednoduchým krokom:

1. Krok: Zisti za koľko dní bude skúška a koľkého je dnes. Koľko dní na učenie ti zostáva?

2. Krok: Koľko učiva sa musíš naučiť? Daj dokopy všetky materiály, skriptá, učebnice a poznámky.

3. Krok: Sprav časový odhad ako dlho ti učenie môže trvať.

4. Krok: Rozlož učenie do zostávajúcich dní. Čas učenia na 1 deň vypočítaš ako: celkový časový odhad / počet zostávajúcich dní. Odporúčam za týždeň jeden deň voľna.

Nezabudni do plánu zakomponovať časovú rezervu na opakovanie učiva. Rezervu na nepredvídateľné okolnosti. Môže sa stať, že na pár dni ochorieš. A rezervu na voľný čas. Makať od rána do večera je neúčinné. Radosť, zdravá výživa, pohyb a odpočino sú základné vstupné veličiny, ktoré ti dodajú produktívnu energiu.

Nezabúdaj pravidelne robiť kontrolu postupu. Ako sa ti darí? Máš dosť voľného času? Máš dostatočnú časovú rezervu? Stíhaš plniť plán? Alebo zistil si, že zvládnuť naplánovaný objem učiva je nereálne?

Ak stíhaš plniť plány, tak počas kontroly postupu sa v mozgu uvolnia neurotransmittery, ktoré vyvolávajú pocit šťastia. Takže už samotná každodenná kontrola cieľov a z nej plynúci pocit úspechu ti bude zakaždým malou motivačnou odmenou.

Ak nestíhaš plniť plán, musíš urobiť opravu postupu:

Oprava postupu je hľadanie nových možností ako dokázať splniť plán. Identifikuj kde robíš najzávažnejšie chyby a odstráň ich. Čo ti zaberá najviac času? Máš príliš veľa aktivít? Strácaš cenné hodiny na nete a facebooku? Stačí ti hodina denne? Môžeš si dovoliť učiť sa len s polovičným nasadením? Stanovil si si realistické ciele? Nevieš sa donútiť učiť? Sedíš celé dni za knihami? Učíš sa hrozne pomaly? A čo s tým urobíš?

I keď sa na prvý pohľad môže zdať, že je toho plánovania až príliš, správne riadenie času ti nakoniec prinesie väčšiu slobodu, lepšie výsledky a viac volného času. Kto si prácu štrukturuje, ten ju bude mať hotovú rýchlejšie a lepšie.

 

6. Vizualizácia úspešného výsledku.

Vizualizácia úspešného výsledku znamená, že si pomocou fantázie predstavíš úspešný výsledok štátnic. Všetkými zmyslami si predstav, že si to zvládol, komisia ťa chváli a si veľmi šťastný. V ruke máš diplom. Do predstavy zapoj obrazy, chuť, vône, emócie, pohyb. Nech je čo najintenzívnejšia.

Vizualizácia úspešného výsledku je 100-krát intenzívnejší zmyslový vnem než len povedať si: bude to ok. A preto funguje lepšie.

Vyzerá to  ako prevzaté z filmu. Ale toto silno zasiahne podvedomie a tým pádom bude pocit silnejší než keď si povieš: bude to ok, netráp sa. Prečo? Vedomie a podvedomie rozprávajú inými jazykmi. Vedomá myseľ je verbálna. Rozprávame sa s rodinou, kamarátmi pomocou slov. Dokonca aj keď rozprávame k sebe, tak používame slová.

Lenže podvedomie nehovorí po slovensky. Cítime ináč. Môžeš si hovoriť, že to bude OK celý deň, ale je veľmi, veľmi ťažké nahovoriť si niečo a aj sa podľa toho cítiť.

Takže čo potrebuješ je vidieť a zažiť úspešný výsledok. Musíš mať pred očami a v mysli obraz, ako štátnice zvládneš. Dokonca aj v prípade, že ten zážitok je len vymyslený. Stále to je účinnejšie než hovoriť si, že to zvládneš. Podvedomie vlastne vôbec nerozlišuje medzi vymyslenou a skutočnou predstavou. Vníma ich rovnako. Rozlišuje to až vedomá myseľ.

 

5. Čaj z medovky účinkuje protistresovo.

Medovka lekárska je známa hlavne ako podpora pre lepší spánok. Má však aj ďalšie pozitívne účinky: uvolňuje, ukludňuje, upokojuje celý organizmus, odstraňuje bolesti hlavy a migrénu. Preto je skvelý protistresový prostriedok.

Je to jednoduchá, ale veľmi účinná rada: Za 1,2€ dostať v obchode 20 vrecúšok. Pokoj a uvolnenie sa dostavia 10-15 minút po vypití čaju. Ešte lepšie je, že flašu s medovkou si môžeš zobrať sebou a napiť sa pred skúškou. Naozaj medovka takto funguje, mám s tým dobré osobné skúsenosti. Pre mňa je to jedna z prvých vecí proti stresu.

Ale nepreháňaj to. Tri a viac vrecúšiek za deň by znížili koncentráciu.

 

4. Spáľ pochybnosti, ktoré ťa zaživa zožierajú!

Spaľovanie pochybností je niečo, čo si zaručene ešte neskúsil. Je to ten najjednoduchší a najefektívnejší spôsob ako odstrániť pochybnosti.

Problém s pochybnosťami nevyriešila žiadna motivačná reč na svete. Ale toto je konkrétne cvičenie.

Pochybnosti o sebe samom dokážu byť úplne zničujúce. Akonáhle sa dostanú do hlavy a začnú pracovať, je ťažké zbaviť sa ich. „Nezvládnem to lebo nemám hlavu na učenie. Je toto príliš veľa. Profák z komisie ma nemá rád. Nedám to…“

Ako spáliť pochybnosti, ktoré ťa zožierajú? Zober si čistý papier na písanie. A proste len píš všetko, čo ťa zneisťuje, podkopáva, stresuje. Citím sa TAKTO lebo TOTO. Niekoľkokrát. Nechaj to plynúť. Vypusti von tú zlosť a pochybnosti. Precíť ako sa nalejú na papier. Nie je to iba metafora. A akonáhle budeš hotový, ten papier zapáľ. A je to preč. Pocítiš pocit uzatvorenia tejto záležitosti. Pocit oslobodenia.

Je to divné. Ako a prečo by ti to malo pomôcť odbúrať stres?

Z rovnakého dôvodu z akého funguje vizualizácie úspešného výsledku: jazykom podvedomia sú predstavy. Vidieť a zažiť niečo je stokrát účinnejšie než to počuť a povedať si to. Spaľovaním pochybností si práve získal intenzívny zážitok, že tu sú moje obavy, zapálil som ich a sú preč. Oslobodenie. Jarná nezáväznosť. Teraz sa cítiš príjemne. Je neuveriteľné aká efektívna táto technika je.

Podmienka aby to fungovalo je, že naozaj precítiš prelievanie pochybností na papier. Bez toho to nebude účinkovať.

 

3. Použi Vetvičkovité plánovanie.

Prečo sa ľudia cítia istejšie keď šoférujú, než keď letia lietadlom? Keď letia, nemajú žiadnu kontrolu. Keď jazdia, majú kontrolu a cítia sa istejšie. Aj napriek tomu, že štatistiky ukazujú, že šoférovanie je nebezpečnejšie než lietanie. Viac ľudí zomrie na autonehodu než na leteckú haváriu. Ale ľudia pri jazdení citía, že majú konkrolu, cítia sa istejšie takže nie sú nervózny.

Takže ak dokážeš zvýšiť kontrolu a tak vytvoriť pocit istoty, tak dokážeš odbúrať stres pred štátnicami.

Väčšina ľudí robí tú chybu, že má lineárny plán. „Tu som a tu sa potrebujem dostať. Ak sa tam nedostanem, som v riti. Bude to hotová katastrofa.“ Jasné že sú pod brutálnym stresom, ak premýšľajú takto!

Naštastie existuje vynikajúca technika ako plánovať lepšie: Vetvičkovité plánovanie. Ja ju doslova zbožňujem. Vďaka nej zvládam aj najstresovejšie situácie a obdobia.

Vetvičkovité plánovanie ti ukazuje veľa rozličných ciest. Je to rozvetvený, nelineárny plán s množstvom možností ako dôjsť do cieľa. Ak jedna vec nevyjde, spravíš inú. Ak ani to nezaberie, neva, zasa na to pôjdeš ináč. Nespravil si štátnice? Hneď máš po ruke dvadsať možností ako prežiť, čo robiť, kde lepšie zarobiť, kde sa rozvíjať.

Ako na to? Na 2 strany A4 si napíšeš zoznam všetkých vecí, ktoré môžeš robiť a budú ti zarábať peniaze. A jediné, čo ti bude stačiť urobiť pre pocit absolútnej kontroly je vrátiť sa k zoznamu, začať na vrchu a postupne sa prepracúvať na spodok. A budeš v poriadku. Výsledok: napriek všetkému nebudeš cítiť žiaden stres.

Objavovanie všetkých vecí, ktoré môžeš robiť má byť tvoj osobný zážitok. Z každej objavenej možnosti by si mal mať radosť. Dať ti predpripravený skript by bolo kontraproduktívne. Ale do komentárov som pridal ukážku ako som vetvičkovité plánovanie použil ja.

 

2. Vykonávaj fyzickú aktivitu.

Musím to povedať. Pohybuj sa. Zacvič si. Choď behať. Daj si strečing.

Keď ma niečo trápi, hnevá alebo stresuje, prvá vec čo skúsim je POHYB. Je neuveriteľné čo dokáže 20 minútový beh urobiť s tvojou myslou: odstráni všetky tie blbosti, čo ťa znervózňujú. Cvičenie prináša obrovskú úľavu od stresu. Vlastne proti každej negatívnej emócií. Toto je dôvod, prečo ľudia cvičia jógu. Prečo si vytvoria závislosť na posilke.

Prečo je fyzická aktivita dobrá pre odbúranie stresu? Ako to funguje?

Vďaka cvičeniu vyvoláš skvelý pocit víťazstva. Pretože bojuješ s okolím, prekonávaš seba, záťaž a námahu. Dokazuješ si, že si silnejší než okolnosti. To, že si splnil plán je pre myseľ jednoznačný dôkaz, že si schopný dokončiť čo si si zaumienul. Dá ti to dôveru v tvoje schopnosti.

 

1. Použi techniky efektívneho učenia.

Máš ťažkosti zapamätať si školské učivo? Nebaví ťa to? Máš obavy, že to nestihneš? Alebo že ti učivo na skúške vypadne? Učíš sa celé hodiny, ale na druhý deň si učivo nepamätáš? Zádrheľ je v tom, že memorizuješ.

Vzdelávať sa memorizovaním – čítaním a opakovaním nahlas je predpotopný a zastaralý spôsob. Trvá to príliš dlho, je to nudné a nové poznatky nebudu uložené do dlhodobej pamäte. Lenže v škole iné neučia. Našťastie existujú aj iné spôsoby ako sa učiť.

Techniky efektívneho učenia sú nástroje, ktoré akcelerujú rýchlosť učenia, pozorumenie a zapamätanie. Vďaka ním zvládneš naučiť sa doslova čokoľvek aj 10x efektívnejšie. Akúkoľvek informáciu a informačnú štruktúru sa budeš vedieť naučiť bez námahy a tak kvalitne, že to budeš mať v hlave navždy.

Keď ich začneš používať, katapultujú tvoju schopnosť učiť sa z úrovne 2 na úroveň 30. Učenie ti pôjde rýchlo, bez námahy, poznatky si uložíš do dlhodobej pamäte. Potvrdzujú to osobné skúsenosti tisícov ľudí po celom svete. Vo výsledku pôjdeš na štátnu skúšku dokonale naučený a perfektne sebaistý. Posledné známky stresu budú minulosťou. Zaujalo ťa to? Tak klikni sem >>

Keď budeš používať techniky z odkazu, už sa nebudeš musieť kvôli štúdiu trápiť.

One comment on “8 ukľudňujúcich techník ako zvládnuť predštátnicový stres

  • Ukážem ti ako som využil vetvičkovité plánovanie pri rozbiehaní podnikania (do článku to nedám, bol by príliš dlhý):

    Čo budem robiť keď mi nevyjde podnikanie s cvičebnicou Bezbolestné učenie? Bol som veľmi nervózny. No vedel som jediné: ihneď odídem z domu. Dlhšie tam nevydržím. Ale kde budem bývať? Ako zaplatím nájom? Ako si zarobím nejaké peniaze? Keď skončím a skrachujem, stačí mi vrátiť sa k zoznamu, začať na vrchu a prepracuvávať sa na spodok. A budem ok. Prežijem. Nebude to jednoduché, ale prežijem.

    Na prvý mesiac si požičiam od brata a najlepšieho kamaráta. Pôjdem bývať do Bratislavy (viac príležitostí než v BB), do poslednej garzonky. Ihneď napíšem do štyroch pracovných agentúr a vyskladám si 6-dňový pracovný týždeň. Budem mať nepravidelný režim, neistotu a kolísavé sadzby – ako taký nádenník, ale určite budem schopný zaplatiť nájom. Takto by som vyriešil prežitie.

    Moja najsilnejšia stránka je efektívne učenie. Takže som si pracne vyhľadaj dve firmy, ktoré hľadajú ľudí schopných učiť sa nové veci: finančné poradenstvo a seo. U nich by som mal 10x väčšiu šancu než iní záujemcovia. Asi by ma prijali.

    Čo iné viem? Copywriting, obsahový marketing, emailový marketing, optimalizáciu pre vyhľadávače. Tak som si vygooglil 5 bratislavských firiem pre každú možnosť: 5 x 4 = 20 firiem, ktorým môžem poslať životopis a mám šancu, že ma zamestnajú. To je 22 dobrých pracovných príležitostí.

    No ak by ma žiadna z 22 firiem do mesiaca nezamestnala, išiel by som robiť čokoľvek. Hranolkovača, dokladača, skladníka, robotníka, pokladníka. Alebo niečo nepríjemné. Tieto práce nemá zmysel počítať. Každý mesiac by som investoval 30 hodín do zlepšenia mojích schopností. Po čase by som sa niekde uchytil.

    Teda keby som skrachoval, môžem ihneď odísť z domu. Prežil by som v pohode. Lebo mám desiatky iných možností. Zoznam týchto všetkých možností ma napĺňal istotou. Akékoľvek starosti a obavy vymizli. Bol som absolútne pokojný. Riadne, že?

    Aj ty si napíš nejaký podobný zoznam niekoľkých desiatok vecí, ktoré môžeš robiť ak nespravíš štátnice. Uvidíš, že akýkoľvek stres a obavy vymiznú. Budeš absolútne pokojný a naplnený istotou. A štátnice zvládneš hravo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *