Nechce sa ti začať? Nedá sa ti sústrediť? Úloha na 2 hodiny ti zaberie celý deň? Zaručene ti pomôže pomodoro technika – trik s kuchynskými stopkami, ktorý pomáha pracovať a učiť sa rýchlejšie už 30 rokov. Za ten čas si získala tisíce priaznivcov po celom svete. Je jednoduchá pre kohokoľvek a hlavne funguje v praxi.

 

Čo je pomodoro technika?

Pomodoro technika je rozdelenie práce či učenia na 25 minút sústredeného makania, ktoré striedajú 5 minútové prestávky. Takto to opakujeme 4 krát. Po štvrtom raze nasleduje veľká 15-20 minútová prestávka. To je všetko.

Počas pracovného bloku sa maximálne koncentruješ iba na jednu vec. Počas prestávky regeneruješ myseľ, koncentráciu, uvolňuješ napätie a nechávaš ukladať poznatky do dlhodovej pamäti.

Pomodoro technika je vynikajúca ako pre učenie, tak aj pre prácu.

Vďaka nej sa sa prinútiš učiť sa, budeš sa učiť rýchlejšie a vedomosti si uložíš do dlhodovej pamäti. Taktiež prácu nebudeš odkladať a spravíš ju rýchlejšie. Ako presne to funguje vysvetlím v pokračovaní.

Pomodoro technika je základná technika efektívneho učenia a time managementu. Je nadradená štruktúra – stojí nad ostatnými technikami. Je akýsi rámec, do ktorého vsadíš prácu a celé vzdelávanie.Čím lepšie pomodoro techniku zvládneš, tým lepšie pôjde všetko ostatné. Či už budeš vytvárať pamäťové šuplíky, myšlienkové mapy alebo písať reklamné texty, robí sa to „vnútri“ pomodoro bloku.

Techniku objavil talianský študent Francesco Cirillo v roku 1980 keď hľadal spôsob, ako lepšie zvládať vysokoškolské štúdium. Názov Pomodoro (paradajka) pochádza z kuchynského časovača, ktorý mal tvar paradajky.

Oficiálna stránka pomodoro techniky je www.pomodorotechnique.com.

 

Práca + prestávky = zmysluplne využitý čas

Mnohí prestávky nepoužívajú lebo ich považujú za premárnený čas. Je to totálna blbosť.

Efektívna práca je preložená prestávkami. Prestávka zregeneruje koncentráciu, myseľ a uvolňuje napätie. Vďaka 5 minútovej prestávke môžeš pracovať ďalší 25 minút s vypätím všetkých síl. Celkový výsledok bude značne lepší než bez prestávok.

Zober si, že pomodoro technika prežila už 36 rokov, od neznámeho talianského študenta sa rozšírila do celého sveta a dnes ju používajú tisíce manažérov, freelancerov, živnostníkov a študentov. To je silný dôkaz, že to funguje.

 

Ako používať Pomodoro techniku?

Budeš potrebovať iba kuchynský časovač.

  1. Natiahni časovač na 25 minút
  2. Makaj
  3. Po zazvonení si daj povinnú 5 minútovú prestávku
  4. Po 4 pomodoro blokoch si dopraj veľkú 15-20 minútovú prestávku
  5. Opakuj prvý bod

To je všetko. Len tieto jednoduché body.

Online pomodoro časovač nájdeš tu: http://tomatoi.st môžeš to vyskúšať aj hneď. Ideálne je kúpiť si klasický kuchynský časovač. Ručne natiahnúť časovať je záväzok – je to intenzívnejší vnem ako klik myšou. Časovač zvyčajne tyká čo vytvára ešte väčší pocit naliehavosti.

 

Čo robiť a nerobiť cez prestávky?

Čo robiť cez prestávky? Dobré sú len aktivity uvoľnujúce napätie vďaka ktorým vydržíš naplno makať ďalších 25 minút. Prejsť sa po byte alebo izbe, vyniesť smeti, niečo upratať, ľahnúť si na postel, vypiť čaj alebo kávu, pozerať sa z okna, mierne sa postrečovať, dýchať zhlboka. V tomto spočíva pozitívny efekt prestávky.

Čo nerobiť cez prestávky? Zostať sedieť na stoličke – pohyb obnovuje energiu. Klikovanie, počúvanie hudby, facebook, hádzanie loptičky o stenu, písanie mailu či telefonovanie, počítačové hry, online hry. Nepremýšľať o tom, čo si sa učil.

Intenzívnejšie dojmy by vypudli a prekryli vedomosti z krátkodobej pamäti ešte predtým, než si ich zapamätáš a môžeš sa rovno učiť od znova.Toto je dôvod, prečo sa poniektorí učia celé hodiny a na druhý deň si nič nepamätajú.

Ak už hudba, tak by mala byť len pomalá a kľudná. Ambient, chillstep, na spanie.

 

Pomôcka pre manažérov.

Technika pomodoro má využitie nielen v učení, ale aj v práci. Je to metóda time managementu. Používajú ju freelanceri, odborníci na voľnej nohe, pracovné tými s malým počtom členov a ľudia pracujúci z domu (tzv. homeworkeri).

 

8 prínosov pravidelných prestávok.

Bez prestávok výkon klesá. Pôvodná úspora času sa tým pádom premení na časovú stratu. Preto netreba šetriť čas na nesprávnom mieste. Prestávky ti v skutočnosti ušetria čas, o ktorý by si inak prišiel na nesústredenosti, zabúdaní učiva, vyrušeniach a celkovo na nižšom pracovnom nasadení.

Pravidelné prestávky majú spolu 8 prínosov:

1. Mozog dostane dostatok času na presunutie novonadobudnutých vedomosti z krátkodobej pamäte do dlhodobej. Problém učenia niekoľko hodín v kuse je, že nové vedomosti vytlačia staré, ktoré sa nestihnú uložiť do dlhodobej pamäte. Toto je dôvod, prečo sa niektorí učia celé hodiny a na druhý deň si nič nepamätajú. Vďaka prestávkam sa vedomosti uložia do dlhodobej pamäte a ty si budeš pamätať lepšie.

Toto platí len pre učenie, ďalšie prínosy platia pre učenie a zároveň pre prácu.

2. Zregenerujú koncentráciu a vnímanie. Koncentrácia nie je nekonečná. Potom ju treba obnoviť. Niektoré štúdie tvrdia, že človek sa naplno sústrediť dokáže najviac 15-20 minút.

3. Uvolnia napätie. Bez uvolnenia napätia by si nedokázal sedieť ďalších 25 minút na stoličke bez nervozity, mrvenia a otáčania sa, atď.

4. Dosiahneš stav prúdenia (flow state). Stav prúdenia je stav absolútnej koncentrácie, kedy nevnímaš okolie ani telo. Jediné, čo vtedy existuje je úloha na ktorej pracuješ. Vtedy si najproduktívnejší.

5. Vyvolávajú silný pocit naliehavosti. 25 minút je naozaj málo času. Nedá sa stihnúť veľa takže neustále cítiš enormný pocit naliehavosti a tlak času, ktorý čoskoro vyprší. Panika ťa zachváti, keď si uvedomíš, že celá práca je vsadená do blokov, v ktorých sa nič stihnúť nedá! Takže začneš makať na 100%.

Zásadná chyba je predĺženie času na nebodaj 40 minút. Tak prídeš o pocit naliehavosti.To už nebude technika pomodoro, len obyčajné prestávky. 25 minút je málo a má byť málo. Keď na úlohu máš 30 minút, povieš si, že sa to dá stihnúť. Ale ak máš menej než polhodinu, cítiš ako čas vyprcháva a ponáhľaš sa. Ide o to psychológické vnímanie.

6. Malé úspechy. Myseľ vníma jeden hotový blok ako splnenie vytýčeného presne definovaného ciela – teda ako dosiahnutie úspechu. Je to dobrý pocit. Dokončiť sériu štyroch blokov je vynikajúci pocit. Umožní ti to prežívať malé víťazstvá, čo je motivujúce.

7. Prestaneš veci odkladať na neskôr. V time managemente je pomodoro technika rozšírena predovšetkým ako účinný bojovník proti prokrastinácií – odkladaniu vecí na „neskôr“. Sústredenie sa na iba na 1 úlohu spolu s pocitom naliehavosti sú silnejšie ako odkladanie vecí na neskôr.

Posledný prínos je zdravotný:

8. Prestávky sú super pre zdravie a telo. Sedieť niekoľko hodín vkuse za stolom je pre telo zdrvujúce. Ešte horšie to je keď takto sedíš niekoľko dní. Prípadne celé týždne a mesiace. Vstať každých 25 minút a prejsť sa do kuchyne je super. Telo ťa nebude bolieť, nebude tak stvrdnuté a ty sa budeš cítiť lepšie.

Toto všetko vďaka jednoduchému psychologickému triku s kuchynským minútovačom. Stojí ten trik za to?

 

Aká je moja osobná skúsenosť?

Pomodoro využívam už riadne dlho, ani neviem presne koľko. Dlho dlho dlho. Naučiť sa ho tak, že za deň dám 16 pomodoro blokov trvalo týždeň. A neľutujem. Využívam ho na všetko, čo robím. Pretože s ním to ide vždy rýchlejšie. Každý výkon dokončím skôr než bez neho. Technika sa stala bežnou súčasťou práce.

Je to naozaj jedna z najlepších techník, aké poznám. Nemám sa na čo sťažovať. Má 8 skvelých prínosov a jediné negatívum vlastné pre celý time management: techniku použiť môžu len tí, čo majú pracovný život vo svojej moci. Zamestnanec v open-source kancelárií to nemôže aplikovať.

Vyskúšaj pomodoro techniku a katapultuj tvoje výsledky do neba!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *