Máš sa niečo naučiť. Možno sa to chceš naučiť, možno len musíš. Chceš to mať za sebou čo najrýchlejšie. Ale nemôžeš sa prinútiť učiť. Nechce sa ti, a aj keď sa prinútiš tak sa nevieš sústrediť a učivo si iba letmo čítaš. Si znechutený…

Tak tu je riešenie: 8 techník ako sa prinútiť učiť doslova NA POVEL:

S týmito technikami už nikdy nebudeš mať problém prinútiť sa učiť.

Techniky fungujú tak, že zvyšujú vnútornú a vonkajšiu motiváciu, odbúravajú počiatočný odpor voči učeniu a vyvolávajú pocit naliehavosti. Takže nie je pravda, že sa musíš spoľahnúť iba na disciplínu a nasilu sa prinútiť.

Je to niečo na štýl zmiešaj škoricu s octom, vypi to a v priebehu 15 minút všetko vieš 😀

Toto je jediný seriózny návod ako sa prinútiť učiť na slovenskom a českom internete 🙂

Síce je tento návod dlhší než priemer, no nie sú to žiadne bullshity ala voňavá mrkvička pod nos. Všetky techniky sú konkrétne, detailné a overené praxou. Používam ich na vlastnej koži zakaždým, keď robím niečo nepríjemné a namáhavé. Ako pre prácu, tak keď študujem.

Na začiatok odporúčam vybrať 1 techniku, ktorá ti padla do oka a naplno ju dať do praxe. Pravdepodobne ti bude stačiť oklamanie podvedomia.

 

8. Oklamanie podvedomia.

Nechce sa ti, a aj keď sa prinútiš učiť tak sa nevieš sústrediť a učivo si len čítaš. Si znechutený… Je to spôsobené tým, že racionálna myseľ vymýšľa plán a podvedomie mu odporuje.

Odpor podvedomia voči učeniu sa dá vypnúť ubezpečením podvedomia, že sa na oko budeš venovať len nejakej neškodnej, nenamáhavej činnosti. 

Slúži na to veľmi účinná fráza: Teraz sa nebudem zaoberať… (celá úloha), ale urobím len… (prvý krok úlohy).

V praxi to vyzerá takto:

  • Teraz sa nebudem učiť matematiku, ale len si otvorím poznámky.
  • Teraz nebudem písať referát, len napíšem zopár prvých riadkov.
  • Teraz si nebudem opakovať, len vyslovím prvé 3 vety.

Takéto niečo povedz sám sebe vždy, keď sa budeš chcieť prinútiť učiť. Nahlas.

Akonáhle spravíš prvý krok – otvoríš si poznámky, napíšeš prvé riadky, zopakuješ si prvé 3 vety – tak prekonáš počiatočný odpor. Myseľ možno ani nepostrehne, že plánuješ pokračovať v učení.

Ja oklamanie mysle používam napríklad pri cvičení. „Nedám si celý tréning, len chytím činku a zmením závažia.“ „Ešte zabehnem po tamtú dieru v chodníku, potom skončím a pomaly odkráčam domov.“ „Nebudem cvičiť celý tréning, len spravím ešte jednu sériu angličákov.“

Príde ti to za vlasy pritiahnuté? Tak si to vyskúšaj a presveč sa sám. Začni s učením a povedz si: „Teraz sa učiť nebudem, len si prečítam úvodných 5 viet.“ Ale nebuď kŕčovitý. Nechaj to plynúť.

Ako to funguje?

Oklamanie podvedomia sa snazí znížiť mieru odporu voči tak, že využíva známy fakt: podvedomie nevie rozlíšiť, kedy racionálna myseľ klame. Schopnosť klamať je vlastná len pre vedomú myseľ. Podvedomie nedokáže vymýšľať koncepty, a preto ani klamať. Klamaním sa vyznačujú ľudia. Iné živočíchy vybavené kompletným mozgom majú len primitívnu schopnosť klamať.

Preto podvedomie nie je schopné klamať a ani nedokáže rozoznať klamstvo – dokonca ani vtedy, ak klamstvo vychádza z inej časti mozgu.

Keď racionálna myseľ hovorí podvedomiu, že sa vlastne nebude učiť matematiku, podvedomie si vydýchne a prestane odporovať. Racionálna myseľ otvorenie poznámok nepovažuje za ohrozenie. Podvedomie informáciu príjme a nemá dôvod spustiť obranný mechanizmus.

Niečo podobné zažívajú ľudia v extrémnych situáciách, kedy si hovoria: „Nesmiem sa zrútiť. Musím sa dostať ešte k tamtomu stromu.“ Alebo: „Zvládnem dôjsť ešte k tomu rohu.“ A tak sa motivujú k ďalšiemu pochodu kľudne i stovky kilometrov.

4 vylepšováky pre zvýšenie účinnosti:

  1. V prípade, že predmet naozaj nenávidíš a tvoja myseľ sa silno bráni, asi bude potrebné vysloviť vetu niekoľko krát.
  2. Oklamanie bude ešte účinnejšie, keď si väčšie úlohy rozdelíš na drobné úlohy a budeš klamať podvedomie pri každej drobnej úlohe. Teraz nebudem upratovať veci z kresla. Neustliem posteľ, len pretrasiem vankúš. Teraz nebudem vyťahovať vysávač. Krok za krokom si hovoríš, čo nebudeš robiť a vďaka tomu dokážeš upratať celý byt!
  3. Ďalšia účinná fráza je Urobím to neskôr: „Urobím… (celú úlohu) neskôr, teraz spravím len… (prvý krok úlohy)“. Štatistiku sa budem učiť neskôr, teraz len prečítam úvod do kapitoly.
  4. Vizualizácia klamstva. Nielen vysloviť frázu, ale aj predstaviť si ju. Zavri oči a predstav si to: sadneš za stôl, zoberieš do rúk učebnicu, otvoríš ju. Prečítaš prvé 3 vety, zavrieš ju a odídeš od stola. Účinnosť vizualizácie je rádovo vyššia než povedať si niečo lebo obraz je intenzívnejší vnem.

Pusti sa do toho ihneď 🙂 Ak chceš poradiť, môžeš napísať do komentárov.

 

7. Škola alebo zábava? Rozumný kompromis!

Chceš niekam veľmi, veľmi ísť, ale kvôli škole nemôžeš? Musíš sa nutne učiť na skúšku ale vonku je teplo a všetci kamoši sú na kúpalisku? Stále na to myslíš a nemôžeš sa sústrediť. Najradšej by si učenie odložil na zajtra, i keď vieš, že potom už nebudeš mať dosť času na všetko.

Čo robiť?

Kebyže si sa vôbec neučil, bolo by to vyslovene nerozumné. Keď ale nepôjdeš kam chceš ísť, budeš poriadne frustrovaný. Ani kvalita učenia nebude najlepšia. Polovicu času stráviš myslením na to, ako si ostatní užívajú slnko a vodu.

Riešením je urobiť rozumný kompromis. Ísť zlatou strednou cestou. Uzavri so sebou dohodu, že sa naučíš 2/3 učiva a za odmenu pôjdeš na kúpalisko. Zvyšnú 1/3 učiva môžeš prejsť večer alebo zajtra. A s takouto perspektívou sa prinútiš učiť a sústrediť sa bez námahy.

Kompromis je skvelý trik. Zabiješ dve muchy jednou ranou: vylúčiš rušivý faktor a vznikne lákavá a motivujúce odmena. Super, že?

 

6. Hľadanie vnútornej motivácie.

Prečo teraz, vo voľnom čase čítaš tento článok? Možno si na neho natrafil náhodou. Možno si si spomenul na môj web. Možno si ho vygooglil. Alebo cez mail. Nech to už bolo akokoľvek, máš určitý dôvod prečo teraz čítaš. A hlavne prečo si po prvých vetách neprestal. Kebyže si na článok náhodne natrafil, ešte by to nestačilo k tomu, aby si sa dostal až sem.

Nie, skutočný dôvod prečo čítaš je ten, že si od textu sľubuješ, že ti pomôže absolvovať štúdium. Takže si skutočne zapálený čítať a informácie si budeš pamätať.

Vnútorná motivácia študovať je kľúčová. Úspešná realizácia vyžaduje silnú emocionálnu väzbu na výsledok, ktorý chceme dosiahnuť.

Vnútorne motivovaný človek podáva špičkové výkony a cíti, že tomu obetoval menej energie. Potom sa zo všetkých síl snaží a naplňuje kritéria kvality, ktoré si sám stanovil. Ani neúspech toľko nebrzí. A učenie sa stane pohodovým.

Ty si môžeš hovoriť ČO chceš robiť. Ale aby si dlhodobo vytrval, musíš mať jasno PREČO je to pre TEBA dôležité. Na nájdenie vnútornej motivácie slúži cvičenie 3×3 PREČO.

Na začiatok si vezmi si pero a papier. Choď, teraz vstaň a zober si ich, pretože ich budeš potrebovať. A teraz si napíš 3 dôvody, prečo sa musíš prinútiť učiť:

  • Musím sa prinútiť učiť, pretože musím spraviť skúšku.
  • Musím sa prinútiť učiť, pretože toto učivo je dôležité.
  • Musím sa prinútiť učiť, pretože bez nej sa nedostanem do ďalšieho ročníka.

Ty si daj vlastné dôvody:



Teraz ideme hlbšie. Zober si prvý dôvod a spýtaj sa: prečo je pre mňa dôležitý?

1 – Musím sa prinútiť učiť, pretože musím spraviť skúšku. Je pre mňa dôležité, aby som spravil skúšku, pretože…

  • Chcem úspešne absolvovať štúdium.
  • Chcem získať titul.
  • Chcem zarábať veľa peňazí.

Teraz ty:

1 – Musím sa prinútiť učiť, pretože ………………………………………………………… .

Je to pre mňa dôležité, pretože,



A toto isté sprav s ďalšími dôvodmi:

2 – Musím sa prinútiť učiť, pretože ………………………………………………………… .

Je to pre mňa dôležité, pretože,



3 – Musím sa prinútiť učiť, pretože ………………………………………………………… .

Je to pre mňa dôležité, pretože,



Takto odkryješ tvoju vnútornú motiváciu. Získaš dokopy 12 dôvodov prečo sa chceš učiť.

Ale ešte nekončíme. Zober 3 najlákavejšie dôvody a znovu ich rozpíš.

Príklad: Prečo chcem zarábať veľa peňazí??

  • Môj životný cieľ je nezávislosť, sloboda a samostatnosť.
  • Na splnenie ďalších pre mňa životne dôležitých cieľov potrebujem peniaze.
  • Nechcem živoriť, rátať každý cent a strachovať sa o to, čo bude zajtra.
  • Túžim sám sebe dokázať, že som schopný človek.

Tieto dôvody by ťa mali nabíjať energiou. Veď pracujeme s tvojími najtajnejšími túžbami a prianiami.

A keď bude učenie príliš ťažké, stačí si pripomenúť najsilnejšie PREČO. Prekonáš odpor voči učeniu s ľahkosťou.

Povedz to nahlas. Použi takúto formuláciu: Chcem sa prinútiť učiť, pretože túžim… (dôvody 13-a viac prečo). Príklad: Chcem sa prinútiť učiť sa štátnice, pretože nechcem živoriť, rátať každý cent a strachovať sa o to, čo bude zajtra.

 

5. Rozdeľ učivo na drobné.

Sedíš pred hromadou práce a nevieš kde začať? Príde ti tá hromada tak ozrutná, že máš pocit, že to nikdy nezvládneš? Frustruje ťa to a radšej by si vôbec nezačal?

Riešením je rozdeliť učenie na drobné dieliky. Učiť sa po dávkach. Množstvo práce sa samozrejme nezmenší, ale každým zvládnutým dielikom dotankuješ duševné palivo – motiváciu. Navyše učenie bude prehľadnejšie, stráviteľnejšie a ty sa nebudeš cítiš preťažený.

Bez dlhodobých cieľov nepohneš prstom, ale nemôžu ťa vyburcovať k maximálnym výkonom každý deň. Dlhodobý cieľ je hviezdne vzdialený a musíš vyvinúť veľmi veľa úsilia na to, aby si ho dosiahol. Prínos zvládnutej skúšky pocítiš až o niekoľko rokov. Nikto nebude s nadšením šetriť aby si o 10-15 rokov kúpil dom.

Práve ciele, ktoré sa dá dosiahnuť za niekoľko týždňov alebo dní nás veľmi motivujú. Pretože behom krátkej doby sľubujú konkrétny zážitok úspechu. Každý zvládnutý dielik je malý úspech. Splniť celý cieľ je veľký úspech. A úspech pôsobí ako odmena – kvôli nemu rastie radosť z pokračovania v činnosti.

Začni tak, že si rozkúskuješ všetko učivo na čo najmenšie úlohy. Ako druhé si napíš zoznam úloh a sústreď sa na ne. Vypracuvávaj jednu za druhou. Pokiaľ sa ti na zozname niečo zdá na dlho, rozkúskuj aj to. Každá úloha sa dá vždy rozdeliť na menšie.

Hneď po vypracovaní úlohy ju vyškrtni zo zoznamu. Každé vyškrtnutie ti dodá novú dávku motivácie. A pohľad na papier, kde je kopa začmáraných, hotových úloh, pôsobí brutálne motivačne.

Skriptum rozdeľ na kapitoly a podkapitoly, prípadne ešte podnadpisy. Školskú prácu na domáce úlohy, eseje, referáty, písomné práce, prípravu ku skúškam. Učenie na stredoškolský test podľa poznámok.

Rozdrobenie úloh funguje úplne všade. Zmeniť život, zmeniť profesiu alebo hovoriť plynule po francúzsky, to znie priam strašidelne. Ale ak si dáš za cieľ dnes iba spraviť prieskum trhu a zajtra iba osloviť obchodných partnerov, krôčik po krôčiku sa dostávaš k cieľu bez toho, aby si rozmýšľal nad ostatnými problémami, ktoré sa môžu (ale nemusia) vyskytnúť neskôr.

Preto všetky tvoje ciele a veľké projekty rozlož na malé, jednoduché úlohy.

 

4. Odmeň sa získaním sladkej odmeny.

Si v úplných koncoch a nahnevaný? Poznáš tvoju vnútornú motiváciu, ale nepomáha to? Čo keby si sa za úspechy nejako odmenil?

Daj si sľub: za to, že sa naučíš matematiku dostaneš sladkú odmenu. Dopraješ si niečo príjemné. A keď sa ju nenaučíš, odmenu si musíš odoprieť.

Odmena musí byť “sladká”. Primitívna slasť. Najprízemnejšia radosť. Potešenie. V stave vrcholnej núdze iné nezaberie. Napríklad: Pizza, mcdonald. Deň zábavy a relaxu. kúpiť si počítačovú hru, hrať najobľúbenejšie hry. Ísť von s kamoškami. Kus oblečenia, horúca čokoláda.

Tu platí rovnaká logika ako pri rozdelení učiva na drobné: Konečný cieľ je hviezdne vzdialený. Musíš vyvinúť veľa úsilia, aby si do dosiahol. Krátkodobé “náklady” sa zdajú byť väčšie neždlhodobé prínosy. Chceš kvalitné vzdelanie a lepšiu budúcnosť, ale drviť sa štatistiku je táák bolestivé.

Akurát, že odmeňovanie malými úspechmi nemusí stačiť. Niekedy je odpor voči učeniu tak veľký. Vtedy treba pridať ďalší motivátor.

Aby sladká odmena naozaj fungovala, musíš dodržať jednu podmienku: ak nedosiahneš čo si si zaumienil, musíš si odmenu naozaj odoprieť. Počas makania na úlohe nesmieš mať pochybnosti, či na to si dosť disciplínovaný. Keď je jedno či úlohu splníš alebo nie a odmenu dostaneš aj tak, odmena nebude fungovať.

Dá sa namietať, že je to hlúpe. Možno aj je. Ale funguje to. Vďaka tejto technike som zvládol fakt náročné situácie, ktoré mnohí iní nezvládli. Prečo? Lebo viem lepšie pracovať s psychikou. Nezáleží na tom, ako to vyzerá. Dôležité je len či to funguje.

 

3. Vytvor si časový plán a zoznam úloh.

Nevieš ako a kde začať? Strácaš sa v množstvo učiva a skrípt? Netušíš aké sú konkrétne kroky, ktoré by si mal spraviť? Ohrozuje ťa množstvo práce a cítiš sa paralyzovaný?

Riešením je kombinácia časový plán + zoznam úloh. Časový plán je rozpis učenia na konkrétne dni. A v konkrétny deň kedy sa máš ísť učiť najprv napíš zoznam úloh.

Ako ti časový plán pomôže prinútiť učiť sa? Budeš vedieť čo presne máš dnes robiť, takže to nebudeš odkladať. Kukneš do plánu a proste začneš. Získaš nadhľad a množstvo učiva prestane pôsobiť paralyzujúco.

Časový plán vytvoríš vďaka 4 jednoduchým krokom:

1. Krok: Zisti za koľko dní bude skúška a koľkého je dnes. Koľko dní na učenie ti zostáva?

2. Krok: Koľko učiva sa musíš naučiť? Daj dokopy všetky materiály, skriptá, učebnice a poznámky.

3. Krok: Sprav časový odhad ako dlho ti učenie môže trvať.

4. Krok: Rozlož učenie do zostávajúcich dní. Čas učenia na 1 deň vypočítaš ako: celkový časový odhad / počet zostávajúcich dní. Odporúčam za týždeň jeden deň voľna.

Nezabudni do plánu zakomponovať časovú rezervu na opakovanie učiva. Rezervu na nepredvídateľné okolnosti. Môže sa stať, že na pár dni ochorieš. A rezervu na voľný čas. Makať od rána do večera je neúčinné.

Nezabúdaj pravidelne robiť kontrolu postupu. Ako sa ti darí? Máš dosť voľného času? Máš dostatočnú časovú rezervu? Stíhaš plniť plán? Alebo zistil si, že zvládnuť naplánovaný objem učiva je nereálne?

Ak stíhaš plniť plány, tak počas kontroly postupu sa v mozgu uvolnia neurotransmittery, ktoré vyvolávajú pocit šťastia. Takže už samotná každodenná kontrola cieľov a z nej plynúci pocit úspechu ti bude zakaždým malou odmenou.

Ak nestíhaš plniť plán, musíš urobiť opravu postupu:

Oprava postupu je identifikovanie najzávažnejších chýbhľadanie nových možností ako dokázať splniť plán. Čo ti zaberá najviac času? Máš príliš veľa aktivít? Strácaš cenné hodiny na nete a facebooku? Stačí ti hodina denne? Môžeš si dovoliť učiť sa len s polovičným nasadením? Stanovil si si realistické ciele? Nevieš sa donútiť učiť? Sedíš celé dni za knihami? Učíš sa hrozne pomaly? A čo s mieniš robiť?

Keď bude časový plán hotový, je čas vytvoriť zoznam úloh. Každé ráno v deň, kedy sa máš učiť. Veľkú úlohu rozkúskuj na menšie. Tak, aby v zozname bolo aspoň 5 bodov.

Ako ti zoznam úloh pomôže prinútiť učiť sa? Napísať zoznam úloh je záväzok pre seba samého. Štúdie dokázali, že po napísaní úloh raketovo vzrastie šanca, že ich splníš. Pre vnútorné stotožnenie je najlepšie napísať zoznam vlastnoručne. A potom perom vyškrtávať jednu úlohu za druhou. Je to pocit na nezaplatenie.

Navyše, každá splnená a vyškrtnutá úloha je malá odmena, ktorá motivuje pokračovať.

I keď sa na prvý pohľad môže zdať, že je toho plánovania až príliš, správne riadenie času ti nakoniec prinesie väčšiu slobodu, lepšie výsledky a viac volného času. Kto si prácu štrukturuje, ten ju bude mať hotovú rýchlejšie a kvalitnejšie.

 

2. Zahrievanie pre naštartovanie mozgu.

Teraz už vieš ako si vytvoriť učebný plán a zoznam úloh. Teoreticky tvojmu učeniu nestojí v ceste nič. Ale sotva sadneš za stôl a stuhneš. Si vlastne tak trochu unavený. A dnes ťa čaká tridsiata kapitola. Tak najprv pozrieš FB a potom sa do toho pustíš. Potom zazvoní mobil. A tak to ide ďalej. Tieto skúsenosti nie sú väčšine ľudí cudzie.

Skutočnosť, že práve počiatočná fáza učenia je tak ťažká skúmalo veľa vedcov. Zistili, že hlavne počas prvých 15 minút štúdia pracujeme na malý výkon. Práve vtedy hrozí, že to vzdáme. Až po počiatočnej fáze stúpa výkonnosť a môžeme makať naplno.

Ako z toho von?

Mozog by sa mal najprv nastaviť na učenie. Učenie začínaj vždy s nejakou jednoduchou úlohou. Prekonáš tak počiatočný odpor voči učeniu. Vyber si niečo, čo naštartuje tvoj mozog. A rob to 10-15 minút. V žiadnom prípade by si nemal začínať s ničím ťažkým. Naviac ešte z neobľúbeného predmetu.

Dá sa to prirovnať k zahrievacej fázy u športovcov. Rovnako ako telo potrebuje nejaký čas aby sa poriadne rozhýbalo, tak i mozog potrebuje čas aby prepol do študijného módu.

Aké sú konkrétne možnosti ako zahriať mozog?

  1. Zopakuj si učivo zo včera. Už to ovládaš. Pôjde ti to. Ak si sa včera neučil, zopakuj si iné učivo. Najlepšie také, čo ťa baví.
  2. Prečítaj úvod, obsah a záver skripta/knihy. Toto používam najčastejšie. Je to nenásilné a nenamáhavé zoznámenie sa s textom. Na rozbeh mozgu to je perfektné.
  3. Prečítaj stručný článok z netu o danej téme. Tiež dobré na zahriatie hlavy. Učíš sa klasifikáciu nákladov? Vygoogli si výcuc z internetu. Výhoda je, že téme pochopíš rýchlejšie a lepšie si ju zapamätáš.
  4. Nájdi všetky písmena A.
  5. Správy zo Slovenska a sveta. Politické, ekonomické, lokálne. Aké chceš. Ale len ak si dosť disciplínovaný na to, aby si neskončil niekde na FB.

Možností je neúrekom a fantázií sa hranice nekladú. Ale činnosť musí byť trochu náročná a pripomínať duševnú námahu a nesmie trieštiť pozornosť.

 

1. Vytvor silný pocit naliehavosti.

Posledná technika vďaka ktorej sa prinútiš učiť na povel je vytvorenie silného pocitu naliehavosti. Prečo a ako to funguje? Nič nás nemotivuje tak, ako blížiaci sa konečný termín.

Naliehavosť spôsobuje, že času je stále menej a menej a čoskoro definitívne vyprší. Tlak na dosiahnutie ciela vyvolaný blížiacim sa konečným termínom sa prelína všetkým. Je neustále všadeprítomný. Zlozvyk odkladať na neskôr a ničnerobiť bude tlakom času úplne vytlačený. Obdobie, na ktoré sa vzťahujú výsledky sa čoskoro uzavrie. A rozhodne sa, či sme alebo nie sme úspešní.

Presne ako na konci roka. Koniec roka predstavuje pomyslenú hranicu – okamih, v ktorom zisťujeme, či sme boli alebo neboli úspešní. Nezáleží na tom, že je to historicky a kultúrne stanovený termín. Všetci sa k nemu aj tak upíname pretože vzbudzuje pocit naliehavosti.

Z toho dôvodu je koniec roka kritická časť roku: ľudia menej odkladajú a otáľajú, venujú sa rozhodujúcim aktivitám. Zo všetkých síl sa snažia prekonať “cieľovú čiaru” skôr, než čas vyprší. Je to živé, vzrušujúce a produktívne obdobie.

Ako môžeš vyvolať pocit naliehavosti ty?

Existuje na to trik s kuchynskými stopkami: pomodoro technika. Pomodoro technika je rozdelenie práce či učenia na 25 minút sústredeného makania, ktoré striedajú 5 minútové prestávky. Takto to opakujeme 4 krát. Po štvrtom raze nasleduje veľká 15-20 minútová prestávka. To je všetko.

Počas pracovného bloku sa maximálne koncentruješ iba na jednu vec. Nič iné nerobíš. Počas prestávky regeneruješ myseľ, koncentráciu, uvolňuješ napätie a nechávaš ukladať poznatky do dlhodovej pamäti.

Krátke pracovné bloky sú vlastne umelo stanovené konečné termíny. 25 minút je naozaj málo. Nedá sa stihnúť veľa takže ťa neustále tlačí čas, ktorý čoskoro definitívne vyprší. Panika ťa zachváti, keď si uvedomíš, že celá práca je vsadená do blokov, v ktorých sa nič stihnúť nedá! Takže začneš makať na 100 percent.

Zásadná chyba je predĺženie času na nebodaj 40 minút. Stratíš pocit naliehavosti.To nebude technika pomodoro, len obyčajné prestávky. 25 minút je málo a má byť málo. Keď na úlohu máš 40 minút, povieš si, že sa to dá stihnúť. Ale ak máš menej než polhodinu, cítiš ako čas vyprcháva a ponáhľaš sa. Ide o to psychológické vnímanie.

Chceš sa o pomodoro technike dozvedieť viac?? Tak klikni sem ››

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *