Idú skúšky a skúškové obdobie? Tak to sa musíš veľa učiť a naliať do hlavy obrovské kvantá učiva. Pridáva sa aj stres. Nestíhaš. Poznám to. Hotová nočná mora pre všetkých študentov.

Tak tu je 8 zabijáckych spôsobov ako zvládnuť skúškové obdobie:

S týmito radami budeš na skúšky pripravený úplne dokonale.

Toto je najkvalitnejší návod ako zvládnuť skúškové obdobie na slovenskom a českom internete 🙂 Iný návod v porovnateľnej kvalite nie je.

Prvé štyri rady sú najčastejšie chyby a ich riešenie. V ďalších štyroch idem viac do hĺbky. Rozoberám štyri typy predmetov. Každý typ predmetu sa treba učiť ináč. A dám ti konkrétny krok-za-krokom návod ako na to.

 

1. NAJVÄČŠIA CHYBA: Robiť skúšky zaradom ako prídu.

Najväčšia chyba je robiť skúšky zaradom ako prídu. Nejaký profák vypíše termín, tak sa prihlásiš. Správna stratégia ťa motivuje, zvyšuje sebavedomie a šetrí hodiny zbytočnej námahy. Robením skúšok ako prídu prichádzaš o túto psychologickú výhodu.

Výhodnejšie je zoradiť skúšky podľa nejakého systému.

Máš na výber: Buď to najdôležitejšia skúška ako prvá alebo najprv najľahšie skúšky.

 

2. Najdôležitejšia skúška ako prvá.

Zoraď skúšky podľa náročnosti a najdôležitejšiu urob ako prvú. Druhá najdôležitejšia ako druhá. A tak ďalej.

Výhody:

  1. Je to oslobodzujúce.
  2. Všetky ďalšie úlohy budú ľahšie a hravo ich zvládneš. Potom sa ti už nič horšie stať nemôže. Ako povedal kamoš, keď spravil fyziku pred mechanikou: „Vieš to je ako keď vylezieš na Mount Everest, tie ostatné kopčeky na okolo ťa už nezaujímajú“.
  3. Maximálny výdaj energie budeš mať na začiatku, na najťažších skúškach. Nie na ľahkých prekážkach.

Najdôležitejšie ako prvé odporúča i Brian Tracy, svetová kapacita v oblasti coachingu a motivácie. Napísal o tom knihu s názvom: „Najprv zjedzte žabu“. Aj mne sa to osvedčilo.

 

3. Najprv najľahšie skúšky.

Druhá možnosť je začať najľahšou skúškou.

Výhody:

  1. Úspech na najľahšej skúške ti zdvihne a naštartuje sebavedomie. Keď si zvládol toto, zvládneš aj ťažšie veci.
  2. Na konci budeš cítiť povinnosť dokončiť skúšky. A budeš sa cítiť hlúpo, ak sa do toho nepustíš. Takže budeš mať motivátor spraviť aj tú najťažšiu skúšku.

 

Ktorý spôsob si vybrať?

Ten, ktorý ti ako prvý padol do oka. Ten, ktorý ťa v prvom momente viac lákal.

 

4. Získaj know-how.

Pozorne sleduj klebety a zisti si:

  • kto a kedy skúška
  • ako opravuje
  • na čo sa zameriava
  • aký je štýl písomky
  • aké sú najčastejšie a obľúbené otázky
  • aké veci na skúške nebudú
  • ako používať ťaháky

Vyber si z toho, čo sa ti hodí.

Vďaka takémuto know-how sa dozvieš, čo sa oplatí robiť a čo sa neoplatí robiť. Ušetríš si tak hodiny námahy a výrazne zvýšiš šancu, že skúšku zvládneš.

 

Poviem ti tajomstvo…

Všetky predmety sa nedajú učiť rovnakým spôsobom. Tajomstvo!

To nikto nemohol tušiť…

Podnikové hospodárstvo a ekonomickú teóriu sa treba učiť inak než obchodné operácie. Obchodné operácie ináč než matematiku. A tú zasa inak než management či ekonómiu prírodných zdrojov. I štatistika sa učí inak než matika.

Fyzika sa učí inak než biológia alebo anatómia. Anatómia inak ako filozofia. A tá zase inak než prezentácia projektu či konverzácie z angličtiny.

Pretože existujú štyri typy predmetov:

  1. Koncepčne založené predmety.
  2. Informačne založené predmety.
  3. Predmety založené na schopnostiach.
  4. Prípadovo založené predmety.

A každý vyžaduje iný druh porozumenia.

 

5. Koncepčne založené predmety.

Koncepčne založené predmety sú predmety, kde ide o pochopenie hlavnej myšlienky. Nie naučenie sa faktov naspamäť alebo získanie schopnosti.

Žiarivým príkladom je fyzika. Očakáva sa pochopenie nejakého zákonu. Musíš poznať definície, princípy, jednoduché aplikácie či použiť koncept na vyriešenie nejakého problému.

Keď študujem koncepčný predmet, zameriavam sa na tieto štyri veci:

  1. Hlavná myšlienka. Hľadaj princíp, sleduj pravidelný a spoločný vzorec. Pýtaj sa: O čom to je? Čo sa deje pravidelne? Ako by si to celé zhrnul do 3-5 viet? A ako do jednej vety?
  2. Ukážky jednoduchých aplikácií. Aké je uplatnenie myšlienky v praxi? Nájdi niekoľko jednoduchých, ukážkových príkladov a nauč sa ich naspamäť.
  3. Výnimky z pravidla. Takmer pre každé pravidlo nejaká existuje výnimka. Je užitočné ich poznať. Výnimky sú najčastejšie chytáky v otázkach. A v praxi ťa nevedomosť vyjde draho. Logicky sa pochopiť nedajú, treba sa ich naučiť naspamäť.
  4. Vznik konceptu. Výborné pre porozumenie je vedieť ako koncept vznikol a čo mu predchádzalo. Vďaka tomu súvislosti do seba zapadnú priam dokonale.

Na matiku môžeš použiť aj týchto 10 jednoduchých rád ako sa učiť matematiku > >

Koncept má oproti memorizovaniu dve výhody:

  1. Koncept prináša skutočné porozumenie. Tému pochopíš ako univerzálne pravidlo takže to budeš vedieť dosadiť do konkrétnej situácie. A použiť v praxi.
  2. Koncept je výborný na zapamätanie si. Ľudský mozog je nastavený na zapamätanie si hlavnej myšlienky, nie detailov. Keď niečo zabudneš, vďaka desiatkám asociácií si to môžeš s ľahkosťou vydedukovať.

Čo nemusíš robiť?

  1. Nemusíš sa drviť stále nové a nové informácie.
  2. Nemusíš poznať fakty a detaily dokonale memorizovať.
  3. Nemusíš vypracovať príklad, prípad, štúdiu a vedieť to naspamäť.
  4. Nemusíš mechanicky opakovať nejaké cvičenie a drilovať sa.

 

6. Informačne založené predmety.

Informačne založené predmety vyžadujú memorizovať kvantum informácií naspamäť. Musíš sa naučiť kopu vecí odrecitovať naspamäť. Inak to nepôjde. Bohužial.

Sú to dejepis a biológia. V takomto predmete je koncept buď nezrozumiteľný alebo jednoduchý. Každý chápe k čomu slúži anatómia: je to „zoznam“ častí ľudského tela. Bez nich sa nedá porozumieť štúdiu medicíny a byť doktorom. To chápe každý. Ale zapamätať si to je už druhá vec.

Dobrá správa je, že memorizovanie informácií môže byť rýchle a jednoduché. Vďaka technikám efektívneho učenia. Sú to akceleranty učenia, s ktorými môžeš zvýšiť tvoje pamäťové výkony o stovky percent. Získať schopnosť naučiť sa za deň desiatky faktov a slovíčok naspamäť, balíček kariet naspamäť, celú knihu naspamäť. A bez jedinej chyby. Môže to vedieť každý. Aj ty.

Zaujalo ťa to? Chcel by si sa získať konkrétne techniky učenia? Tak klikni sem > >

Čo nemusíš robiť?

  1. Nemusíš pochopiť hlavnú myšlienku.
  2. Nemusíš naspamäť vedieť príklady z praxe ani výnimky.
  3. Nemusíš drilovať schopnosť stále dokola.
  4. Nemusíš vypracovať štúdiu.

 

7. Predmety založené na schopnostiach.

Na predmetoch založených na schopnostiach musíš získať nejakú schopnosť. 1% práce je získavanie vedomostí. 99% práce je cvičenie a tréning.

Môže to byť prezentovanie projektov, cvičná firma, účtovanie, komunikácia, písanie prác, fotografovanie, kreslenie, športovanie, rozprávanie po anglicky.

Ako sa učiť takýto predmet? Existuje iba jediný spôsob: mechanické opakovanie tréningov a cvičení. Mrzí ma to, ale kratšej cesty niet. Musíš si za to sadnúť a makať.

Príklad: rozprávanie po anglicky. Pre plynulé a pekné konverzovanie potrebujeme aktívnu slovnú zásobu. Schopnosť človeka konverzovať závisí predovšetkým od nej. Tieto slová sú mozgu k dispozícií v priebehu pár desiatok milisekúnd. Pasívna slovná zásoba sú desiatky až stovky tisíc výrazov, ktorých význam aspoň tušíme. Ale nevieme ich použiť v každodennej reči…

Rozumie každý. Toto je to 1% práce. Lenže teraz je nutné pravidelne a často robiť cvičenia. Nie je na tom nič zložité. Chce to len dril. A toto je tých 99% práce.

Čo nemusíš robiť pre pochopenie takéhoto predmetu?

  1. Nemusíš pochopiť hlavnú myšlienku. Je jasná.
  2. Nemusíš sa naspamäť drviť posledný detail.
  3. Nemusíš vypracovať projekt ani štúdiu.

8. Prípadovo založené predmety.

Na prípadovo založených predmetoch musíš vypracovať prácu, esej, projekt alebo štúdiu.

Ako sa ho učiť? Pri takomto predmete to je fakt individuálne. Ale tieto tipy by mohli pomôcť:

  1. Zisti, čo profesor očakáva. Aké technické požiadavky zadal? Čo si bude všímať najviac? Akým štýlom prácu prezentoval? Čo hovoria spolužiaci s vyšších ročníkov?
  2. Splnil si všetky technické požiadavky? Špeciálnu pozornosť treba venovať technickým požiadavkám: štruktúre (úvod-jadro-záver), citáciám, zdrojom, rozsahu práce, formátovaniu textu. Na výške si daj pozor. Každá výška má svoje vlastné smernice na technické požiadavky. Nemôžeš to robiť tak, ako spolužiaci na iných školách. (Toto v podstate patrí pod prvý pod, ale je to najčastejšia chyba na projektoch. Aj moja!)
  3. Urob prieskum informácií. Zvyčajne býva problém malý prieskum. Tu stačí zvýšiť množstvo času. Avšak sú študenti, ktorí majú opačný problém: vyhľadávajú nekonečne veľa informácií a stratia tak hodiny a hodiny času.
  4. Zozbieraj argumenty a námietky každej strany. Prieskum informácií by mal byť zameraný práve na získanie argumentov a námietok. Jadro by malo byť na 80% postavené na nich. Najlepšie je chronologicky vysvetliť vývoj argumentov a námietok: ARGUMENT – NÁMIETKA A NÁZOR – NOVÝ PROTIARGUMENT – NOVÁ NÁMIETKA …
  5. Pridaj praktické príklady. Ktoré smerujú k záveru.
  6. Vyvoď záver. Teraz by už mal byť jasný chronologický vývoj a ktorá strana má pravdu. Zostáva jediné: vysloviť jednoznačný a zrozumiteľný záver.
  7. Vygoogli návody ako písať seminárne práce. Ja som bohužiaľ žiaden nenapísal, ale na nete ich je plno.

Ďalšia možnosť je naučiť sa správne formulovať vety tak, aby boli prudko čítavé > >

Čo nemusíš na takomto predmete robiť? Vlastne nič, čo na ostatných predmetoch:

  1. Nemusíš sa cielene učiť hlavnú myšlienku.
  2. Nemusíš sa drviť naspamäť detailné fakty.
  3. Nemusíš nejaké cvičenie opakovať stále dokola.

POZOR! Predmety sa zvyknú prekrývať.

Síce som predmety rozdelil na štyri typy, ale zvyčajne sa jeden typ prekrýva s iným. Aspoň čiastočne.

Príklad je milovaná matematika. Vyžaduje pochopenie ako sa určité postupy používajú, ako sú funkcie graficky zobrazené, atď. Ale zároveň je nutné získať schopnosť sústrediť sa a počítať príklady. Teda pochopenie konceptu sa prekrýva so získaním schopností. Ako postupovať?

Riešenie je prosté. Časť, ktorú treba pochopiť sa uč ako koncept. Druhú časť, v ktorej treba získať schopnosť sa uč ako predmet založený na schopnostiach 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *