8 pamäťových krokov: návod, ako sa naučiť objemné učivo ľahko a bez ťažkostí a pamätať si ho dlhodobo

máš pred sebou náročný a objemný text, ktorý sa musíš nadrviť?

Máš pred sebou náročný a objemný text, ktorý sa musíš nadrviť?

Ale nejde ti to tak, ako by si chcel? Je toho hrozne veľa a pôsobí to zastrašujúco. Netušíš, ako a kedy to chceš zvládnuť. Trápi ťa aj zabúdanie: niečo sa naučíš a zabudneš to. To poznám.

dá sa to zvládnuť za pomoci pamäťových krokov

Tak mám dobrú správu. Dá sa to zvládnuť za pomoci pamäťových krokov.

8 pamäťových krokov je ebook, vďaka ktorému zvládneš memorovať náročné a objemné texty. Naučené budeš vedieť kvalitne, spoľahlivo, detailne, s porozumením a prakticky natrvalo.

Ukážem ti, ako postupovať od bodu, keď zoberieš knihu v ruke až po moment, keď to celé vieš a máš to uložené v dlhodobej pamäti. Pôjdeš na istotu, test dáš určite, lebo to budeš vedieť spoľahlivo a presne.

A hlavne: nezabudneš to. To, čo si sa učil po pár dňoch nezabudneš. Budeš si to pamätať veľmi, naozaj veľmi dlho.

8 pamäťových krokov radikálne otočí naruby spôsob, akým študuješ

8 pamäťových krokov radikálne otočí naruby spôsob, akým študuješ

Mnohé veci, ktoré ti ukážem, ťa zaskočia. Budú pre teba úplne nové. Iné vyzerajú triviálne. Veľa vecí, ktoré teraz považuješ za normálne prestaneš robiť.

Načrtnem ti jednotlivé kroky.

  • Pamäťový krok 1 - Čo urobiť ešte pred drvením?

Človek otvorí knihu alebo poznámky a hneď sa to začne drviť riadok po riadku pričom ešte ani nedočítal kapitolu do konca. Je zrejmé, že sa jedná o tupé memorovanie. Toto robiť prestaneš. 

  • Pamäťový krok 2 - Farby a obrazy

Pamäť miluje farby a obrazy, preto v druhom kroku využijeme farby. Ale nie mnemotechniky, pretože ich vytváranie je príliš náročné a zdĺhavé. Využijeme tú najjednoduchšiu vec, ak rátame pomer námaha verzus zapamätanie.

  • Pamäťový krok 3 - Motoricky sa učíme myšlienkové mapy

V treťom kroku je nutné vytvoriť myšlienkové mapy. Tie asi poznáš. Bude sa s nimi však pracovať úplne ináč: budeš sa ich učiť motoricky – pohybovo. Je to vec, ktorú som od piky vymyslel ja a funguje skvele. Zatiaľ som sa nestretol s niekým iným, kto by to robil rovnako.

  • Pamäťový krok 4 - Medzičlánok pre naviazanie detailov

O štvrtom kroku veľa nepoviem. Len toľko, že je predskokanom a medzičlánkom medzi tretím a piatym krokom. A že u ľudí je to zvyčajne najobľúbenejší krok. Mnohí majú pocit, že učivo ovládajú už v tomto bode. Je možné, že po tomto bez problémov zvládneš skúšku do školy.

  • Pamäťový krok 5 - Učenie sa veta za vetou

Teraz je na čo naviazať detaily a učivo. Piaty krok je jadro učenia: memorovanie učiva veta po vete. Je najnamáhavejší a zaberie najviac času. Super vec na ňom je ohnivé vrytie učiva do pamäti. Zároveň si sám budeš vedieť skontrolovať, čo nevieš vôbec alebo kde máš medzery a mal by si sa to doučiť. Tento krok vlastne nahradí zízanie do zošita a knihy. Už nikdy sa nebudeš musieť učiť zízaním do poznámok.

  • Pamäťový krok 6 - Zopakovanie a utvrdenie na čistý papier

Šiesty krok je zopakovanie kapitoly a utvrdenie naučeného. Keď sa naučíš kapitolu, musíš ju z pamäti prepísať na čistý papier. Tu platí pravidlo, že si pamätáš iba to, čo po učení vieš napísať na čistý papier bez pomôcky. Po predchádzajúcich krokoch to ale nie je problém.

  • Pamäťový krok 7 - Zopakovať všetko na čistý papier

Siedmy krok je zopakovanie celého učiva takisto ako v predchádzajúcom kroku, ale celé učivo. Myšlienkové mapy, veci zo štvrtého kroku a celé učivo. 

  • Pamäťový krok 8 - Opakovanie inšpirované krivkou zabúdania

Ôsmy krok je opakovanie podľa krivky zabúdania. Nič sa nedá naučiť na prvý krát. Dlhodobé zapamätanie sa dosahuje opakovaním. Vlastne ide skôr o opakovanie inšpirované krivkou zabúdania, lebo tá rieši opakovanie hodinovej prednášky najneskôr o mesiac, čo je problém. Musel som otestovať rôzne intervaly opakovania a porovnať ako dobre to po danej dobe viem, aby som ich mohol pridať do návodu.

aké kvalitné bude tvoje zapamätanie?

Aké kvalitné bude tvoje zapamätanie?

Dosiahneš perfektné zapamätanie. Budeš si to pamätať jednoducho výborne. Budeš doslova vytešený z toho, ako dobre to vieš. To, čo memoruješ za pomoci krokov sa ti napevno vryje do pamäti. Zapamätáš si spoľahlivo aj detaily a podrobnosti. A tento výkon bude opakovateľný a predvídateľný. 

Bez stresu a s ľahkosťou dáš školské veci – skúšky, zápočty, štátnice, maturitu, prijímačky.

Rovnako ľahko zvládneš veci pre prácu. Či už certifikát alebo nejakú knihu. 

A hlavne: nezabudneš to. To, čo si sa učil po pár dňoch nezabudneš, ale budeš si to pamätať dlhodobo a uloží sa ti to do dlhodobej pamäti. Budeš si to pamätať veľmi, naozaj veľmi dlho. 

Nie, každé číslo a každý detail si nebudeš pamätať, to netvrdím. Ani si nemôžeš okamžite vybaviť každú naučenú vedomosť. Pretože toto sa nedá. Ale verím, že vďaka krokom dosiahneš tak dobré zapamätanie, ako je v rozumnom čase možné. 

Memorovaná vedomosť sa ti vybaví, keď budeš čítať text, ktorý s ňou súvisí. Budeš schopný o naučenom premýšľať a vyvolávať novozískané vedomosti. Budeš schopný porovnať vedomosti s prečítaným textom a nafomrulovať novú myšlienku. Učivo sa stane integrálnou súčasťou tvojho myslenia. 

Verím, že veci, ktoré sú pre teba mimoriadne až životne dôležité si schopný naučiť sa prakticky navždy. Nemám takúto osobnú skúsenosť, lebo kroky nepoužívam 20-30 rokov. No ak si človek vie spomenúť na veci, ktoré sa učil pred 30-timi rokmi na výške bežným štýlom učenia, tak verím, že dôležité veci sa s krokmi dajú vryť do pamäti navždy.

Vypočuj si moje intro na Rádiu Slovensko. Hovorím v ňom aj o krokoch

Jedného krásneho novembrového rána mi zavolal moderátor Slovenského rozhlasu Richard Dedek s tým, či by som nemal záujem spraviť krátky úvod do jeho relácie. Jasné že som súhlasil a dali sme to. Môžeš si ho vypočuť. Hovorím tam najmä o pamäťových krokoch (akurát vtedy sa ešte nevolali takto, vlastne nijako), ale aj o efektívnom učení.

Tak to už kde ste, keď ma pozývajú do rádia. Ale som rád, že Bezbolestné učenie čítajú a poznajú aj takíto ľudia. 🙂

Intro prvá + druhá časť:

 

pamäťové kroky sú absolútne unikátne

Pamäťové kroky sú absolútne unikátne

Pamäťové kroky sú úplne jedinečné. Vymyslel som ich ja. Doteraz som sa nestretol s iným funkčným a účinným riešením problému, ako memorovať a pamätať si veľké objemy. Ani na Slovensku ani v zahraničí. Na trhu skrátka nič podobné nenájdeš.

Ťažkosti s memorovaním značných objemov som mal kedysi aj ja. Mal som kopu kníh a pýtal som sa ako sa ich naučím? Bežné pamäťové techniky sú dobré tak na poznámky zo školy, ale tu zlyhávajú. Navyše naučiť sa na školské jednotky alebo áčka mi nestačilo. Tak som si stanovil cieľ vytvoriť návod pre memorovanie veľkých objemov.

Pamäťovým technikám som sa venoval už skor, ale na tomto probléme som začal aktívne pracovať ako 19 ročný. Začal som skúšať. Kombinovať. Zvyčajne som pohorel. Iba zriedka sa niečo vydarilo. Veľakrát som to chcel vzdať.

Nakoniec som to dal. Finálnu verziu som dal dokopy ako 23 ročný. Som úprimné presvedčený, že pamäťové kroky použijem vždy, keď budem chcieť niečo vedieť poriadne a natrvalo. Ako 40 ročný a aj ako dôchodca. Neverím, že vymyslím niečo účinnejšie.

Zistil som, že bežné techniky sú slabota, nestačia

Bežné techniky sú slabota, nestačia

V knihách o efektívnom učení z knihkupectva som sa dozvedel také tie klasické veci. Typu myšlienkové mapy, rozvrhnúť si učenie, robiť rozumné kompromisy, celkovo time management, štruktúry, opakovať si podľa krivky zabúdania, pomodoro prestávky, osnova, farebné zvýraznenie, atď. Týchto techník je plno.

Lenže, žial, stroskotávajú na objemných textoch – a vôbec na ne nestačia.

Nejaké zlepšenie tam je, ale iba hrozne malé. Učiť sa s nimi na náročnú skúšku do školy alebo nejakú knižku do práce je stále obrovský problém. S bežnými technikami sa to určite v rozumnom čase nenaučíš každú kapitolu, spoľahlivo, dlhodobo a aj s detailami. Proste väčšinou sa to s nimi nenaučíš dosť dobre. Ak áno, tak to trvá večnosť a je tam riziko, že ti to rýchlo povypadáva z hlavy.

Tak som sa začal hrať s mnemotechnikami.

zistil som, že mnemotechnické pomôcky sú príliš nepraktické

Zistil som, že mnemotechnické pomôcky sú príliš nepraktické

Mnemotechniky sú tie pamäťové techniky, kde človek v mysli transformuje slová na obrazy. Ide o významnú časť pamäťových techník, sú zodpovedné za všetky pamäťové rekordy z Guinessovej knihy rekordov, ale už ich nepoužívam, pretože sú s nimi dva problémy, ktoré sa dá zhrnúť do tvrdenia, že sú príliš nepraktické.

Prvý problém je, že mnemotechniky neprinášajú skutočné porozumenie. 

Je to tak. Keď si čítaš o niečom, čo si si memoroval mnemotechnikami, nevybaví sa ti naučené, ale iba obrázky a odrážky. Nevieš o tom rozprávať vlastnými slovami. Nevieš z textu v duchu vybrať nejakú informáciu alebo informácie skombinovať, keď sa ťa niekto na niečo pýta. Pretože text máš v pamäti uložený len ako zoznam obrázkov. 

Pre školu a práci nemá zmysel memorovať balíčky kariet, číselné rady, stotisíc čísel za desatinnou čiarkou čísla Pí, vlajky štátov, binárne čísla atď. Alebo áno jedine v prípade, že sa plánuješ zúčastniť pamäťovej súťaže. 

Naučil sa nejaký pamäťový majster niečo praktické? Niečo, čo zvýšilo jeho kvalifikáciu, výsledky, cenu práce? Dostal vďaka jeho učeniu lepšiu prácu? Používajú to aj ďalší ľudia, ktorí zarábajú hlavou? Pomohlo mu to zvládnuť nejaký problém alebo životnú prekážku?

Pochybujem.

Pozeral som video akéhosi pamäťového majstra, ktorým memoroval celý katalóg s nábytkom naspamäť. Bleskovo. Dali mu ho do ruky a po chvíli sa ho pýtali, čo je na akej strane a on im vedel odpovedať. Vynikajúci výkon. Lenže čo by robil, ak by na každej strane neboli obrázky kusov nábytku, ktoré si môže premeniť na obrazy a priradiť ich k číslu strany? Dokázal by to spraviť na nejakú knihu o osobných financiách, o time managemente, s detektívkou? Sotva.

Druhý problém je, že mnemotechnické pomôcky vyžadujú gigantickú dávku fantázie a kvôli tomu ich vytváranie trvá príliš dlho. 

Veľa vecí je úplne abstraktných. A čím hlbšie do danej témy pôjdeš, tým to zvyčajne začne byť viac a viac abstraktné. Napríklad podnikové hospodárstvo, mikroekonómia, makroekonómia. Takéto predmety sa nedajú len tak premeniť na obrazy. Bolo by to neopísateľne náročné a zdĺhavé.

Aby by si sa toto naučil mnemotechnikami, musel by si mať najbujnejšiu fantáziu na svete. To proste nejde.

Ale napriek tomu som na obrazy a farby nerezignoval, chcel som ich používať aspoň nejako, pretože som vedel, že pamäť ich miluje. 

z tohto som pri vytváraní pamäťových krokov vychádzal

Z tohto som pri vytváraní pamäťových krokov vychádzal

Efektívnemu učeniu som sa začal venovať s pohnútkou, že mám viac kníh ako času a chcel by som si ich obsah pamätať dlhodobo a relatívne kvalitne. Myslel som si, že už existuje nejaké hotové riešenie podobné mojím dnešným ôsmim pamäťovým krokom. Mýlil som sa. Mnemotechniky a rady ako sa učiť ma obzvlášť ďaleko k cieľu neposunuli.

Jedného dňa mi došlo, že takto to nepôjde – bežné rady ani mnemotechniky mi nepomôžu. A na nete sú iba blbé rady, ktoré sú buď nereálne, neúčinné alebo trvajú večnosť. Takýmto štýlom nebudem vedieť memorovať dlhé texty nikdy. Musím niečo vymyslieť ja.

Tak som si vyhrnul rukávy a pustil sa do roboty.

Načarbal som si prvotné úvahy a nápady. Začal som skúšať. Kombinovať. Vytváral som kombinácie pamäťových techník a porovnával som ich. Akurát že zvyčajne som pohorel. Zvyčajne to nefungovalo, lebo to bolo príliš namáhavé a nič som si nepamätal. Samozrejme, že som na začiatku netušil, koľko mi to bude trvať.

Takto som to robil znovu a znovu dosť dlhú dobu. Testoval som rôzne nápady. To, čo fungovalo, som pridal do návodu. Čo nie, to som vypustil. Veľakrát som bol vrcholne znechutený a dal som si na čas pauzu. Inokedy som si začínal myslieť, že to nejde a mal som chuť prestať. 

Napríklad testoval som súradnicový systém. Každej vedomosti som priradil miesto a konkrétne súradnice podľa jej úrovne či podúrovne, napísal som súradnice na papieriky a nastrihal som ich. Náhodne som ich vyťahoval a snažil som sa vybaviť si to, čo sa skrýva za súradniciami. Nefungovalo to, lebo to bolo brutálne náročné atrvalo hrozne dlho. Ale čosi málinko som si zo súradnicového systému vzal.

Druhý príklad. Opakovanie v ôsmom kroku. Nedostatok krivky zabúdania je, že hovorí o učive z jednohodinovej prednášky a doporučuje opakovať najneskôr o mesiac od učenia. Mňa nik nepresvedčí, že pre dlhodobé zapamätanie stačí opakovať o mesiac neskôr.

Tak som sa v komunite o učení dočítal o neskorších intervaloch opakovania a išiel som ich otestovať, nech vyberiem tie najvhodnejšie. Naučil som sa naraz dva články. Prvý som si zopakoval po troch mesiacoch, druhý po šiestich. Nasledujúce mesiace a niečo vyše roka som porovnával, ktorý text si pamätám lepšie. Do návodu so pridal tie intervaly, s ktorými som to vedel lepšie.

Napokon som to dokázal. Trvalo mi to dlho. Ale dal som to. Začal som na tom pracovať v 19-tich a ako 23 ročný som vytvoril finálnu verziu pamäťových krokov. To bola radosť!

Ešte zostávala posledná vec: kroky dať otestovať najmenej dvom ľuďom a na základe spätnej väzby ich povylepšovať. Zlepšenia sa týkali hlavne zrozumiteľnosti: stále som to prepisoval tak, aby to bolo viac a viac zrozumiteľné. A bolo hotovo.

je v nich inkorporované všetko, čo o pamäti viem

Je v nich inkorporované všetko, čo o pamäti viem

Do pamäťových krokov sa mi podarilo zakomponovať všetko, čo som sa za tie roky dozvedel o pamäti. Aj kvôli tomu sú tak účinné.

Asociovanie. Stratu vodítok. Vytváranie štruktúr. Obrázky a farby. Pravidlo, že viem iba to, čo po učení dokážem napísať na čistý papier. Prestávky na presunutie učiva z krátkodobej do dlhodobej pamäti. Aktívne učenie, vyškrtnutie pasívneho učenia. Motivujúce ciele. Iné vnemy než pri klasickom učení. Eliminovanie častých chýb pri učení.

 

 

 

Tento web používa cookies a chráni osobné údaje v súlade s platnou legislatívou. Viac informácií.