Často kladené otázky

Čo je Bezbolestné učenie?

Bezbolestné učenie je web o tom, ako sa správne učiť. O tom, ako študovať trochu šikovnejšie a jednoduchšie. Nájdeš tu funkčné a overené návody ako študovať. Vďaka ním to pôjde ľahšie, rýchlejšie a prekonáš iné problémy ako stres, prokrastináciu, zabúdanie, nechuť do učenia.

Štúdium je o tomto: Niečo ti nejde. Tak si to naštuduješ. Zlepšíš sa v tom. A pôjde ti to. S efektívnym učením to zvládneš kvalitnejšie, rýchlejšie, detailnejšie.

Nie je to o memorovaní balíčkov kariet, vlajok štátov, čísla pí a podobne.

Ale dá sa tu nájsť veľa ďalšieho zaujímavého obsahu. 

V čom je Bezbolestné učenie unikátne?

S návodmi a radami ako sa správne učiť sa roztrhlo vrece. Je ich ako húb po daždi. Prečo vyskúšať práve moje návody? V čom som lepší?

Nie, nebudeme si hovoriť, že po učení si to treba zopakovať. Toto by som ani v článku neprezentoval ako novinku. Už vôbec by som si nedovolil pýtať za to peniaze.

Zameriavam sa na logicko-slovné porozumenie. Teda aby materiál nebol v pamäti uložený ako zoznam odrážok bez súvislostí. Ale aby tomu človek rozumel a vedel to reálne používať pri rozhodovaní. Aby po učení došlo k trvalej zmene osobnosti, hodnôt, správania.

Naučené sa má stať integrálnou súčasťou tvojho myslenia. Inak učenie nemá zmysel. Musí sa ti daná vedomosť vybaviť, keď čítaš niečo, čo s ňou súvisí. Musíš ju vedieť porovnať s novou a formulovať nový záver. Keď sa naučíš nejakú radu, tak keď sa ocitneš v situácii, kde sa využíva, spomenieš si na ňu. Keď pochopíš nejaký princip alebo zásadu, tak si na to spomenieš vždy, keď pôjdeš niečo plánovať – a upravíš plán podľa toho.

Prirodzene, prístupy a poňatia sú rôzne a tie moje nemusia sadnúť každému.

Mnemotechniky – alfu a omegu pamäťových rekordov – považujem za v praxi nefunkčné. Neučím ich, neodporúčam ich, nepoužívam ich. Na človeka, ktorý sa venuje pamäťových technikám je to pomerne nezvyčajné.

Je to tak, pretože mnemotechniky neprinášajú skutočné porozumenie. To ako prvé. Dajme tomu, že sa naučím najčastejšie chyby začínajúcich blogerov na Slovensku. Keď sa ocitnem v nejakej situácii, o ktorej som sa učil, nevybaví sa mi daná vedomosť (chyba + náprava). Jednoducho to nebudem vedieť použiť.

Memorovať balíky kariet, číselné rady, stotisíc čísel za desatinnou čiarkou čísla Pí, vlajky štátov a binárne čísla nemá žiaden zmysel. Naučil sa nejaký pamäťový majster niečo praktické? Niečo, čo zvýšilo jeho kvalifikáciu, pracovné výsledku, cenu prácu? Dostal vďaka jeho učeniu lepšiu prácu? Používajú to aj ďalší ľudia, ktorí zarábajú hlavou? Pomohlo mu to prekonať nejaký problém alebo životnú prekážku?

Videl som jedného pamäťového majstra, ako sa naučil naspamäť celý katalóg s nábytkom naspamäť. Bleskovo. Oni sa ho po chvíli pýtali, čo je na akej strane a on im vedel odpovedať. Vynikajúci výkon. Lenže čo by robil, ak by na každej strane neboli obrázky kusov nábytku? Dokázal by to spraviť na nejakú knihu o práci? Sotva, že.

Toto mi došlo, keď som si všimol, že ja pri študovaní mnemotechniky nevytváram.

Za druhé. Mnemotechniky vyžadujú neuveriteľnú dávku fantázie, lenže veľa vecí je úplne abstraktných. Nedajú sa premeniť na obrazy alebo je to náročné a zdĺhavé. Na strednej je to ešte v poriadku, ťažké to začne byť na výške. Napríklad podnikové hospodárstvo, mikroekonómia, makroekonómia. Aby sa toto niekto naučil mnemotechnikami celé, musel by mať najbujnejšiu fantáziu na svete.

Pritom vysokoškolské učivo nie je raketová veda. Ak sa človek niečomu venuje profesne, bude musieť zvládnuť násobne ťažšie veci. Kvôli tomu je lepšie použiť iné techniky.

Toto je moja unikátnosť. Odráža sa vo všetkom, čo robím. Takto sa odlišujem od desiatok ďalších webov.

Naozaj sa dá učiť ináč než bežným drvením?

Neverím, že existujú kúzelné formulky, ktoré uľahčia učenie!

To nie, nič také. Dobre robíš, že takémuto sľubu neveríš. No existujú návody a rady, vďaka ktorým sa môžeš učiť ináč. Vznikli vďaka moderným výskumom mozgu a v priebehu histórie v rôznych kútoch sveta. Až internet umožnil to, že ich vieme dať dokopy.

Možno ťa o funkčnosti návodov ako sa učiť presvedčí táto úvaha.

Očividný príklad toho, že sa dá učiť “efektívnejšie” sú jazykové školy. Učí sa v nich inak – lepšie. Študent za rok zvládne to, čo v štátnej nezvládo za štyri roky. Lebo jazykovky učia inak, majú iný systém, inak vedú hodiny.

Sú aj ďalšie dôkazy.

Gaussová kniha rekordov obsahuje plno obsahuje množstvo záznamov o pamäťových rekordoch. Dave Farrow si memorizoval 3068 kariet naspamäť – spolu 59 balíčkov kariet. Iba s jednou jedinou chybou! Farrow je dvojnásobný držiteľ Guinessového rekordu za najvyšší počet zapamätaných balíčkov kariet.

Známa je aj Anne Jones, ktorá ihneď po oficiálnom uvedení knihy Harry Potter – Relikvie smrti na trhu knihu prečítala rýchočítaním. Trvalo jej to neuveriteľných 47 minút a 1 sekundu! Pričom Relikvie smrti majú 199 797 slov a 607 strán. Ako dôkaz dôkladného pochopenia poskytla médiám recenziu knihy. Recenzia bola bezchybná a prvá na svete. Vygoogli si kľúčové slovo “Anne Jones”, ak neveríš.

Pamäťové súťaže a majstrovstvá sú po celom svete. World memory championship, USA memory championship, národné – anglické, talianské, nemecké, japonské – pamäťové majstrovstvá, Farrow memory tournaments. 

Takže ako vidíš, naozaj existujú spôsoby, ako sa učiť úplne inak – a lepšie.

Viac sa dozvieš v článku o nepriestreľných dôkazoch, že efektívne učenie naozaj funguje.

Sú to nejaké tajné rady?

Preboha, len to nie. Nie, nie sú to tajné rady. Pamäťové techniky a iné rady a návody vznikli buď v rôznych historických obdobiach alebo na základe moderných výskumov mozgu. Internet umožnil zozbierať a dať ich na jedno miesto.

Ako vyzerá také efektívne učenie?

Niektoré veci prestaneš robiť. Niečo budeš robiť inak. Budeš robiť aj niečo, čo si doteraz nerobil.

Napríklad myšlienkové mapy. Myšlienková mapa je v podstate diagram, ktorý spája informácie okolo hlavnej témy. Keď sa budeš efektívne učiť, vytvoríš si myšlienkovu mapu a dáš do nej kľúčové informácie a štruktúru témy.

Alebo pasívne učenie. Najväčšia chyba pri učení je, že s učebným materiálom aktívne nepracuješ. Len sa do textu pozeráš a čítaš si ho, len počúvaš prednášku. Kvôli tomúto to ide pomaly a po skúške všetko zabudneš. Pri aktívnom učení sa prestaneš len pozerať do textu, ale začneš s látkou pracovať aktívne. Robiť osnovu. Čítať viac zdrojov a porovnať ich. Robiť si výpisky. Naformulovať hlavnú myšlienku.

Alebo výdaj informácií. Výdaj je úplne bombastická pamäťová technika. Naučené musíš vydať z pamäti na čistý papier bez pomôcky. Zabezpečí to brutálne zapamätanie, to, že nedostaneš okno a budeš si to sám vedieť skontrolovať a nájsť nedostatočne naučené časti.

Niektoré moje návody nie sú v ničom špeciálne. Ale mám ich odskúšané. Takže keď to použiješ, máš istotu, že to naozaj bude fungovať a že je to najlepšia možnosť v danej situácii.

Mnohé veci a návody som zasa vymyslel ja a nenájdeš ich nikdy inde.

Prečo je vedieť študovať dôležitá vec?

Vzdelanie nás duševne a vedomostne obohacuje.

Vedomosti sú prostriedok realizácie, pretože vieme spraviť niečo, čo sme predtým nevedeli.

Vedieť študovať je dôležité pre absolvovanie štúdia. Ak sa budeš učiť efektívne, škola pôjde ani med. Budeš mať istotu, že ju ukončíš. To je dôležité pre študentov medicíny, práva, informatiky.

Je to dôležité aj pre prácu. Tajomstvo úspechu je vedieť niečo, čo iní nevedia. Čím viac sa učíš, tým viac vedomostí máš, tým viac dokážeš urobiť a tým viac zarábaš. Alebo skrátená verzia: Čím viac sa učíš, tým viac zarábaš.

V budúcnosti sa očakáva masívna automatizácia, robotizácia a informatizácia. Mnohé profesie úplne zaniknú. Týka sa to hlavne manuálnych profesií, ale aj mnohé zložitejšie práce zmiznú. Preto je zásadné vedieť už dnes robiť prácu, ktorú stroj nenahradí.

Taktiež sa nestačí spoliehať na google-fakty. Z troch dôvodov: S vedomosťami je treba vedieť aktívne pracovať. Na google sa nedá nájsť všetko. A pretože informácie z googlu majú nízku hodnotu (čo je dnes know how?).

Čo je efektívne učenie?

Efektívne učenie je pomenovanie pre návody a rady pre učenie.

Sú to napríklad rady ako uložiť vedomosti do hlavy, ako sa prinútiť učiť, ako sa sústrediť, ako prestať zabúdať to, čo si čítal, metóda loci, myšlienkové mapy atď.

Ako chápať efektívne učenie?

Efektívne učenie sa dosť podobá na time management. Štúdium je niečo, čo ľudia robia opakovane a pravidelne. Preto je logické hľadať cestu, ako zlepšiť pomer výkon za čas. Akurát time management je pre pracovné úlohy – a efektívne učenie pre štúdium.

Efektívne učenie nikoho nespasí. Nespravíš s ním dieru do sveta. Je to proste oblasť, ktorá ti môže značne pomôcť.

Ale ja už som nadpriemerná študentka

To je dobré. Si super. 🙂 Návody ako sa učiť nepotrebuješ. Chápem, že nemáš potrebu skúšať a hrať sa s pamäťovými technikami. Avšak mohla by si zvážiť, či nechceš posilniť svoju silnú stránku? Staneš sa v tom fakt výnimočkou a budeš to môcť zúročiť v pracovnom aj osobnom živote.

Bude zo mňa génius? 😀

Bude zo mňa génius, keď si memorujem dve stovky článkov a päť kníh?

Nie, nebude. 😀 Po zvládnutí pamäťových techník získaš jednoznačnú výhodu vo vedomostiach, resp. ich množstve a kombinovaní. Nikto ťa v tejto oblasti neprekoná. Ak príde na úlohu, prácu alebo oblasť, kde je potrebné veľa pracovať s vedomosťami, nikto ťa neprekoná.

Lenže nie je všetko o memorovaní. Ale je veľa ďalších podstatných vecí. Osobnostné vlastnosti, pracovné a životné skúsenosti. Schopnosti. Cit pre možné a nepravdepodobné.

Pre koho sa efektívne učenie hodí?

Pre študentov. Návody a rady ako sa učiť spravia štúdium menej namáhavým. Budeš si to pamätať a naozaj tomu rozumieť. Pôjde to ľahšie a rýchlejšie. Napríklad študentka medicíny nebude musieť sedieť za knihami 3 týždne 14 hodín za deň. A nebude riskovať, že nedokončí štúdium. Výrazne sa skráti čas na zvládnutie skúšok a učenie nebude tak namáhavé.

Pre ľudí pracujúcich hlavou. Malý a stredný podnikateľ. Manažér. Analytik. Freelanceri z kreatívnej oblasti – programátor, markeťák, copywriter. Získaš jednoznačnú konkurenčnú výhodu oproti tvojim konkurentom. Tvoj obor budeš poznať omnoho lepšie ako oni. Práci budeš rozumieť lepšie než ktokoľvek. A to sa pretaví do lepších výsledkov.

Pre samoukov. Sú to ľudia, ktorí študujú na vlastnú päsť nejakú oblasť, ktorá im neprináša peniaze. Neveria školskému systému. Spoliehajú sa na neformálne vzdelávanie a svoju hlavu.

Pre žiakov ZŠ a SŠ. Deti a žiaci základných škôl tiež využijú efektívne učenie. Pomôže prekonať problémy typu nebaví ho to, na druhý deň si to nepamätá, učenie je mu nepríjemné a nechce to robiť.

Pre starších ľudí. Pri rekvalifikácii, univerzite tretieho veku, maturite v dospelosti, všeobecne ak starší človek po rokoch začne študovať. Pre staršieho človeka môže byť po dlhých rokoch od skončenia školy fakt ťažké sadnúť za knižky. Efektívne učenie to uľahčí. Učiť sa bude pohodovejšie a príjemnejšie.

Čo považujem za tri zásadné problémy pri učení?

Každá z hore menovaných skupín má svoje vlastné problémy. No v zásade som identifikoval tri kľúčové problémy: porozumenie, rýchlosť, dlhodobé zapamätanie.

Porozumenie. Látke treba skutočne rozumieť. Treba ju vedieť povedať vlastnými slovami a použiť pri rozhodovaní v nových situáciách, Aj keď sú rady, ktoré s porozumením čiastočne pohnú, závisí najviac od čitateľa.

Rýchlosť. Učenie trvá príliš dlho. Jednoducho je časovo náročné a ten čas treba skrátiť. Dá sa to, avšak všetko má svoje hranice. Never bludným sľubom o 10-násobnom zvýšení rýchlosti.

Uloženie do dlhodobej pamäti. Jedna vec je zapamätať si niečo. Úplne niečo iné je zapamätať si niečo tak, že si to vieš vybaviť neskôr. Povedzme o rok. Bežné je to, že si niekto prečíta skvelú knihu, ale o mesiac si pamätá len názov, trochu popis a pár viet z obsahu. 

Je to o tom, ako sa učiť rýchlo?

Preboha, nie, prosím nie. Už dosť. Stačilo mi takýchto názorov.

Efektívne učenie je AJ o tom, ako sa učiť rýchlejšie. Ale nie iba o tom. Učiť rýchlejšie sa môže človek najviac možno tri krát. Ak je odhodlaný, ak nájde pre neho techniku a ak je jeho štartovacia pozícia zlá, teda ak sa na začiatku učí pomaly. zvyšovať rýchlosť sa nedá. Sľuby a ebooky o 10-násobne rýchlejšom učení su s prepáčením bullshity. Také niečo nie je možné. 

Ďalšie dve dôležité veci sú porozumenie a zapamätanie. A buďme úprimní. Nedá sa niečo preletieť a pamätať si to o dva roky neskôr. Čím lepšie zapamätanie chceme dosiahnuť, tým viac času tomu musíme obetovať. Ak si chceme niečo uložiť do dlhodobej pamäti, bez značného množstva času to nepôjde. 

Potom tu sú ďalšie prekážky a problémy, ktoré hatia učenie. Slabé sústredenie, prokrastinácia, slabé pracovné návyky, nervozita a stres. 

Efektívne učenie je o tom, ako prekonávať tieto problémy a o nájdení kompromisu medzi rýchlosťou, porozumením a zapamätaním. 

Kto vytvoril tento web?

Tvorcom som ja, Mišo Compel. Ukazujem ľuďom ako sa správne učiť.

Na základke a strednej som bol bežný študent s priemernými známkami. Škola ma nebavila. Zabával som sa s kamošmi. Vyjedal pizzu. Drtil som Counter-Strike 1.6, Warcraft 3 a Left for Dead. Moje známky neboli oslnivé, ani vyslovene zlé. Priemerne boli priemerné.

Začal som čítať čoraz viac kníh. Históriu, beletriu, ekonomické veci. Rozvoj osobnosti a argumentáciu. Investoval som do toho stále viac času a energie. Lenže prečítať jednu knihu mi trvalo dlhšie ako týždeň.

Lámal som si hlavu: Ako sa učiť efektívne, aby sa človek musel učiť o povedzme pár dní menej? Tak som hľadal možnosti.

Narazil som na dva základné problémy: Ak si to nenaštudujem poriadne, moje porozumenie bude nanič. No ak to aj celé pochopím, neznamená to, že si to budem neskôr pamätať.

V knihkupectve som našiel knihu s radami pre učenie. Nakoniec som objavil úžasný svet efektívneho učenia. Tak som to začal skúšať aj ja. Študoval som zahraničných odborníkov na vzdelávanie. Ich ebooky, kindle knihy, blogy, kurzy a webináre. Aj ľudí na Slovensku.

Čo mi fungovalo, v tom som pokračoval. Asociovanie, štruktúry, myšlienkové mapy. Čo nefungovalo, s tým som skončil.

Nakoniec som to dal. Stálo to za to. Viem memorovať tak dobre, ako som vždy vedieť chcel: veľké objemy, presne, spoľahlivo, do dlhodobej pamäti, podobnými slovami, každú kapitolu.

Učím sa užitočné veci pre život a prácu. Z knihy si aj o mesiace neskôr viem vybaviť prakticky každú kapitolu, jej hlavnú myšlienku a väčšinu obsahu. Memorujem desiatky komentárov od môjho obľúbeného komentátora.

Po čase som si povedal, že ukážem moje postupy druhým ľuďom. Vytvorím si web a začnem písať o tom, čo používam ja. Napokon som sa odhodlal a šiel na to. Zistil som si, ako robiť web a propagáciu na internete, predávať, ebooky a založil som bezbolestné učenie.

Viac sa o mne môžeš dozvedieť v mojom príbehu.

Takže kedykoľvek pri štúdiu sa stačí držať rád?

V podstate. Čiastočne. Kedykoľvek pri vedomom a zámernom memorovaní informácií – oddnes až do smrti.

Lenže všetko sa nedá naučiť z knihy. 

Sú názory a postoje, ktoré sa musia vykraštalizovať. Skúsenosti, ktoré človek musí mať. Životné skúsenosti, ktoré vyvrátia chyby v úsudku. Toto sa nedá memorovať. Človek to musí zažiť.

Dá sa tu niečo kúpiť?

Áno, dá. Produkty si môžeš prezrieť na stránke produktov v menu. Predávam ebooky, ktoré riešia nejaký problém detailnejšie a lepšie ako v článkoch. 

Kam ďalej?

Keď si sa dočítal až sem, bezbolestné učenie ťa určite zaujalo. Preto si myslím, že ťa budú zaujímať aj moje blogy.

Prezrieť si nové blogy.