Najčastejšie kladené otázky

Zdieľaj to s kamošmi a známymi

Čo je bezbolestné učenie?

Bezbolestné učenie je web o zlepšení študijných zručností. O tom, ako študovať trochu šikovnejšie a jednoduchšie. Nájdeš tu funkčné a overené návody ako študovať. Ak ich použiješ, pôjde ti to rýchlejšie, s menšou námahou a zapamätáš si viac.

Štúdium je o tomto: Niečo ti nejde. Tak si to naštuduješ. Zlepšíš sa v tom. No a pôjde ti to. S efektívnym učením to zvládneš kvalitnejšie, rýchlejšie, detailnejšie. Nie je to o memorovaní balíčkov kariet, vlajok štátov, čísla pí a podobne.

Ale dá sa tu nájsť veľa ďalšieho obsahu. O vzdelávaní a efektívnom učení, o pamäti, pamäťových technikách, veci pre študentov.

 

Čo je efektívne učenie?

Efektívne učenie je pomenovanie pre návody a rady pre učenie.

Sú to napríklad rady ako uložiť vedomosti do hlavy, ako sa prinútiť učiť, ako sa sústrediť, ako prestať zabúdať to, čo si čítal, metóda loci, myšlienkové mapy atď.

 

Naozaj sa dá učiť ináč ako bežným drvením?

Neverím, že existujú kúzelné formulky, ktoré uľahčia učenie! To nie, nič také. No existujú návody a rady, vďaka ktorým sa môžeš učiť ináč. Vznikli vďaka moderným výskumom mozgu a v priebehu histórie v rôznych kútoch sveta. Až internet umožnil dať ich dokopy.

Možno ťa presvedčí toto:

Jazykové školy sú o tom, že sa v nich učí ináč a lepšie ako v štátnej škole – a teda že študent za rok zvládne to, čo v škole nezvládol za päť rokov. Jazykovky sú dôkazom, že sa dá učiť lepšie ako bežným drvením.

Ihneď po oficiálnom uvedení knihy Harry Potter – Relikvie smrti na trh ju prečítala Anne Jones za neuveriteľných 47 minút a 1 sekundu. Relikvie smrti majú 199 797 slov a 607 strán. Ako dôkaz dôkladného pochopenia poskytla médiám recenziu knihy. Recenzia bola bezchybná a prvá na svete.

Guinnessov kniha má zaznamenaných množstvo pamäťových rekordov. Dave Farrow si memorizoval 3068 kariet naspamäť – spolu 59 balíčkov kariet. Iba s jednou jedinou chybou! Farrow je dvojnásobný držiteľ Guinessového rekordu za najvyšší počet zapamätaných balíčkov kariet.

Najdlhšia postupnosť farieb, aká bola kedy memorizovaná bola 152 farieb. Dokázala to Jayasimha Ravirala z Indie, ôsmeho marca 2011, na Holy Mary Institute of Technology. Nemec Christian Schäfer si bez chyby zapamätal 56 kariet, zatiaľ čo bol pod vodou.

Pamäťové súťaže a majstrovstvá sú po celom svete. World memory championship, USA memory championship, národné – anglické, talianské, nemecké, japonské – pamäťové majstrovstvá, Farrow memory tournaments…

O týchto dôkazoch sa môžeš dozvedieť viac kliknutím sem.

 

Ako vyzerá také efektívne učenie?

Niektoré veci nebudeš robiť. Niečo spravíš ináč. Budeš robiť aj niečo, čo si doteraz nerobieval.

Napríklad myšlienkové mapy. Myšlienková mapa je v podstate diagram, ktorý spája informácie okolo hlavnej témy. Rád si ich predstavujem ako strom, hoci majú okrúhlu štruktúru. Má prirodzenú organizačnú štruktúru, ktorá sa rozbieha zo stredu. Hlavné témy idú zo stredu ako vetvy. Informácie menšieho významu sú zobrazené ako vetvičky nadradenej vetvy.

Keď sa budeš efektívne učiť, vytvoríš si myšlienkovu mapu a dáš do nej kľúčové informácie a štruktúru témy.

Alebo pasívne učenie. Najväčšia chyba pri učení je, že s učebným materiálom aktívne nepracuješ. Len sa do textu pozeráš a čítaš si ho, len počúvaš prednášku. Kvôli tomúto to ide pomaly a po skúške všetko zabudneš.

Pri efektívnom učení sa prestaneš len pozerať do textu, ale začneš s látkou pracovať aktívne. Robiť osnovu. Čítať viac zdrojov a porovnať ich. Robiť si výpisky. Naformulovať hlavnú myšlienku.

Niektoré moje návody nie sú v ničom špeciálne. Ale mám ich odskúšané. Takže keď to použiješ, máš istotu, že to naozaj bude fungovať a prinesie sľubovaný výsledok.

 

Bude zo mňa génius? 😀

Bude zo mňa génius, keď si memorujem tri stovky článkov a dvadsať kníh?

😀 Nie, nebude. Po zvládnutí pamäťových techník získaš jednoznačnú výhodu vo vedomostiach. Nikto ťa v tejto oblasti neprekoná. Ak príde na úlohu, prácu alebo oblasť, kde je potrebné veľa a často memorovať, nikto ťa neprekoná.

Lenže všetko nie je len o memorovaní. Ale je veľa ďalších vecí. Vlastnosti na žušlachtenie. Pracovné a životné skúsenosti. Schopnosti.

 

Takže kedykoľvek pri štúdiu sa stačí držať tých rád?

Čiastočne. Kedykoľvek pri vedomom a zámernom memorovaní informácií – až do smrti.

Lenže nie všetko sa dá naučiť z knihy.

Veľmi dôležité sú skúsenosti a  sociálne a nevedomé učenie. Sú názory a postoje, ktoré sa musia vykraštalizovať. Skúsenosti, ktoré človek musí mať. Životné skúsenosti, ktoré vyvrátia chyby v úsudku. Toto sa nedá memorovať. Človek to musí zažiť.

 

Pre koho sa efektívne učenie hodí?

Pre študentov. Návody a rady ako sa učiť spravia štúdium menej namáhavým a zdĺhavým. Budeš si to pamätať a naozaj tomu rozumieť. Pôjde to ľahšie a rýchlejšie. Napríklad študentka medicíny nebude musieť sedieť za knihami 3 týždne 14 hodín za deň. A nebude riskovať, že nedokončí štúdium. Výrazne sa skráti čas na zvládnutie skúšok a učenie nebude tak namáhavé.

Pre ľudí pracujúcich hlavou. Malý a stredný podnikateľ. Manažér. Analytik. Freelanceri z kreatívnej oblasti – programátor, markeťák, copywriter. Získaš jednoznačnú konkurenčnú výhodu oproti tvojim konkurentom. Tvoj obor budeš poznať omnoho lepšie ako oni. Práci budeš rozumieť lepšie než ktokoľvek. A to sa pretaví do lepších výsledkov.

Pre samoukov. Sú to ľudia, ktorí študujú na vlastnú päsť nejakú oblasť, ktorá im neprináša peniaze. Neveria školskému systému. Spoliehajú sa na neformálne vzdelávanie a svoju hlavu.

Pre žiakov ZŠ a SŠ. Deti a žiaci základných škôl tiež využijú efektívne učenie. Pomôže prekonať problémy typu nebaví ho to, na druhý deň si to nepamätá, učenie je mu nepríjemné a nechce to robiť.

Pre starších ľudí. Pri rekvalifikácii, univerzite tretieho veku, maturite v dospelosti, všeobecne ak starší človek po rokoch začne študovať. Pre staršieho človeka môže byť po dlhých rokoch od skončenia školy fakt ťažké sadnúť za knižky. Efektívne učenie to uľahčí. Učiť sa bude pohodovejšie a príjemnejšie.

 

V čom je bezbolestné učenie unikátne?

S návodmi a radami ako sa správne učiť sa roztrhlo vrece. Je ich ako húb po daždi. Prečo vyskúšať práve moje návody? V čom som iný?

Zameriavam sa na logicko-slovné porozumenie. Teda aby materiál nebol v hlave uložený ako zoznam odrážok bez súvislostí. Ale aby tomu človek rozumel a vedel to reálne používať pri rozhodovaní. Aby po učení došlo k trvalej zmene osobnosti, hodnôt, správania.

Naučené sa má stať integrálnou súčasťou tvojho myslenia. Inak učenie nemá zmysel. Musí sa ti daná vedomosť vybaviť, keď čítaš niečo, čo s ňou súvisí. Musíš ju vedieť porovnať s novou a formulovať nový záver. Keď sa naučíš nejakú radu, tak keď sa ocitneš v situácii, kde sa využíva, spomenieš si na ňu. Keď pochopíš nejaký princip alebo zásadu, tak si na to spomenieš vždy, keď pôjdeš niečo plánovať – a upravíš plán podľa toho.

Ale samozrejme, moje návody nemusia sadnúť každému. Prístupy sú rôzne.

Za málo účinné považujem mnemotechniky – alfu a omegu pamäťových rekordov.

Myslím si, že mnemotechniky neprinášajú skutočné porozumenie. To ako prvé. Dajme tomu, že sa naučím najčastejšie chyby začínajúcich blogerov na Slovensku. Keď sa ocitnem v nejakej situácii, o ktorej som sa učil, nevybaví sa mi daná vedomosť (chyba + náprava). Jednoducho to nebudem vedieť použiť.

Memorovať balíky kariet, číselné rady, stotisíc čísel za desatinnou čiarkou čísla Pí, vlajky štátov a binárne čísla nemá žiaden zmysel. Naučil sa nejaký pamäťový majster niečo praktické? Niečo, čo zvýšilo jeho kvalifikáciu, pracovné výsledku, cenu prácu? Dostal vďaka jeho učeniu lepšiu prácu? Používajú to aj ďalší ľudia, ktorí zarábajú hlavou? Pomohlo mu to zvládnuť nejaký problém alebo životnú prekážku?

Videl som jedného pamäťového majstra, ako sa naučil naspamäť celý katalóg s nábytkom naspamäť. Bleskovo. Oni sa ho po chvíli pýtali, čo je na akej strane a on im vedel odpovedať. Vynikajúci výkon. Lenže čo by robil, ak by na každej strane neboli obrázky kusov nábytku? Dokázal by to spraviť na nejakú knihu o práci? Sotva, že.

Toto mi došlo, keď som si všimol, že ja pri študovaní mnemotechniky nevytváram.

Za druhé. Mnemotechniky vyžadujú neuveriteľnú dávku fantázie, lenže veľa vecí je úplne abstraktných. Nedajú sa premeniť na obrazy alebo je to náročné a zdĺhavé. Na strednej je to ešte v poriadku, ťažké to začne byť na výške. Napríklad podnikové hospodárstvo, mikroekonómia, makroekonómia. Aby sa toto niekto naučil mnemotechnikami celé, musel by mať najbujnejšiu fantáziu na svete.

Pritom vysokoškolské učivo nie je raketová veda. Ak sa človek niečomu venuje profesne, bude musieť zvládnuť násobne ťažšie veci. Kvôli tomu je lepšie použiť iné techniky.

Toto je moja unikátnosť. Odráža sa vo všetkom, čo robím. Takto sa odlišujem od desiatok ďalších webov.

 

Kto vytvoril tento web?

Tvorcom som ja, Mišo Compel. Pomáham zlepšovať študijné zručnosti. 

Na základke a strednej som bol bežný študent s priemernými známkami. Škola ma nebavila. Zabával som sa s kamošmi. Vyjedal pizzu. Drtil som Counter-Strike 1.6, Warcraft 3 a Left for Dead. Moje známky neboli oslnivé, ani vyslovene zlé. Priemerne boli priemerné.

Začal som čítať čoraz viac kníh. Históriu, beletriu, ekonomické veci. Rozvoj osobnosti a argumentáciu. Investoval som do toho stále viac času a energie. Lenže prečítať jednu knihu mi trvalo dlhšie ako týždeň.

Lámal som si hlavu: Ako sa učiť efektívne, aby sa človek musel učiť o povedzme pár dní menej? Tak som hľadal možnosti.

Narazil som na dva základné problémy: Ak si to nenaštudujem poriadne, moje porozumenie bude nanič. No ak to aj celé pochopím, neznamená to, že si to budem neskôr pamätať.

V knihkupectve som našiel knihu s radami pre učenie. Nakoniec som objavil úžasný svet efektívneho učenia. Tak som to začal skúšať aj ja. Študoval som zahraničných odborníkov na vzdelávanie. Ich ebooky, kindle knihy, blogy, kurzy a webináre. Aj ľudí na Slovensku.

Čo mi fungovalo, v tom som pokračoval. Asociovanie, štruktúry, myšlienkové mapy. Čo nefungovalo, s tým som skončil.

Nakoniec som to dal. Stálo to za to. Viem memorovať tak dobre, ako som vždy vedieť chcel: veľké objemy, presne, spoľahlivo, do dlhodobej pamäti, podobnými slovami, každú kapitolu.

Učím sa užitočné veci pre život a prácu. Z knihy si aj o mesiace neskôr viem vybaviť prakticky každú kapitolu, jej hlavnú myšlienku a väčšinu obsahu. Memorujem desiatky komentárov od môjho obľúbeného komentátora.

Po čase som si povedal, že ukážem moje postupy druhým ľuďom. Vytvorím si web a začnem písať o tom, čo používam ja. Napokon som sa odhodlal a šiel na to. Zistil som si, ako robiť web a propagáciu na internete, predávať, ebooky a založil som bezbolestné učenie.

Viac sa o mne môžeš dozvedieť v mojom príbehu.

 

Prečo je vedieť študovať dôležitá vec?

Vzdelanie nás duševne a vedomostne obohacuje. Vedomosti sú prostriedok realizácie, pretože vieme spraviť niečo, čo sme predtým nevedeli.

Vedieť študovať je dôležité pre absolvovanie štúdia. Ak sa budeš učiť efektívne, štúdium bude jednoduché. A hlavne získaš takmer úplnú istotu, že ho úspešne absolvuješ. To je dôležité pre študentov medicíny, práva, informatiky a všeobecne náročných a perspektívnych odborov.

Je to dôležité aj pre prácu. Tajomstvo úspechu je vedieť niečo, čo iní nevedia. Čím viac sa učíš, tým viac vedomostí máš, tým viac dokážeš urobiť a tým viac zarábaš. Alebo skrátená verzia: Čím viac sa učíš, tým viac zarábaš.

V budúcnosti sa očakáva masívna automatizácia, robotizácia a informatizácia. Mnohé profesie úplne zaniknú. Týka sa to hlavne manuálnych profesií, ale aj mnohé zložitejšie práce zmiznú. Preto je zásadné vedieť už dnes robiť prácu, ktorú stroj len tak nezoberie. Plus byť schopný rýchlo absorbovať nové veci.

Taktiež sa nestačí spoliehať na google-fakty. Z troch dôvodov: S vedomosťami je treba vedieť aktívne pracovať. Na google sa nedá nájsť všetko. A pretože informácie z googlu majú nízku hodnotu.

 

Čo považujem za hlavné problémy pri učení?

Každá z hore menovaných skupín má svoje vlastné problémy. No v zásade som identifikoval dva kľúčové problémy: porozumenie a uloženie do dlhodobej pamäti.

Porozumenie. Látke treba skutočne rozumieť. Treba ju vedieť povedať naučené vlastnými slovami a použiť pri rozhodovaní v nových situáciách, Aj keď sú rady, ktoré s porozumením čiastočne pohnú, závisí najviac od čitateľa.

Uloženie do dlhodobej pamäti. Jedna vec je zapamätať si niečo. Úplne niečo iné je zapamätať si niečo tak, že si to vieš vybaviť neskôr. Povedzme o rok. Bežné je to, že si niekto prečíta knihu, ale o mesiac si pamätá len názov, trochu popis a čo-to z obsahu. Alebo niekto napíše zásadný článok a sám autor si ho nepamätá.

 

Dá sa tu niečo kúpiť?

Zatiaľ nie. Čoskoro pôjde kúpiť ebook kurz rýchleho čítania.

Postupne bude produktov a služieb pribúdať. Budú riešiť rôzne problémy a prekážky v oblasti štúdia. Chcel by som, aby ma toto časom živilo, ale to je beh na dlhú trať.

 

Kam ďalej?

Ak si sa dočítal až sem, tak ťa bezbolestné učenie určite zaujalo. To som rád 🙂 Môžeš pokračovať najhodnotnejším obsahom:

Pre koho sa efektívne učenie hodí
Prečo sa vzdelávať: vedomosti sú prostriedok realizácie
Pasívne učenie – najčastejšia chyba pri štúdiu
Intro v Rádiu Slovensko: Ako si zapamätať, čo sa učíme
Google fakty nestačia. Tu sú 3 logické argumenty, prečo
Základna rovnica vzdelávania: VIEM X KONÁM


Zdieľaj to s kamošmi a známymi