Na výške a hľadáš dobrý job? Založ si osobný blog. Získaš tieto štyri výhody

Dumáš, ako si po štúdiu nájsť dobrý job? Alebo chceš stážovať v známej firme? Tak tento návod je presne pre teba. Prezradím ti, prečo osobný blog dramaticky zvýši tvoju šancu na získanie dobrej práce. Následne ti dám krok-za-krokom návod, ako blog vytvoriť.

Osobný blog je webstránka v tvare tvojho mena (www.tvojemeno.sk), kde publikuješ články na rozličné témy – práca, skúsenosti, názory, tvoj svet a tvoje koníčky atď. Ako príklad poslúži napríklad blog politológa Eduarda Chmelára: www.edochmelar.sk. Alebo blog Jaroslava Dodoka, mladého marketéra: www.jaroslavdodok.com

Ale ako ti vlastný blog pomôže získať lepší job alebo napeckovanú stáž?

 

Štyri dôvody, prečo si založiť osobný blog

1. Webstránka je dynamická – životopis len statický. Životopis nemôžeš aktualitovať – musíš vytvoriť a poslať nový. Web sa mení stále. Akonáhle niečo dokončíš, môžeš to pridať na web. Po skončení projektu ho jednoducho pridáš do portólia. Nemusíš ho všetkým posielať. Ľudia môžu priebežne sledovať, na čom pracuješ.

 

2. Vďaka webstránke sa staneš ľahšie vyhľadateľným. V prípade, že máš blog a potenciálny zamestnávateľ ťa bude googliť, okrem facebooku dostane ďalší hodnotný zdroj, ktorý zlepší tvoje šance.

Blog môžeš použiť aj na budovanie osobnej značky a získanie zákaziek. To je ale už vyšší level.

 

3. Prakticky nikto nemá osobný blog. Životopis je nudný. Kariérny poradca ti poradí napísať životopis na jednu stranu A4, písmo Times New Roman, veľkosť písma 11, bez farieb. Ako ti takéto rady pomôžu odlíšiť sa od odstatných kandidátov?

Lenže osobný blog nemá nikto. Práve toto je najväčšia zo všetkých štyroch výhod. Snáď ako jediný budeš mať nejaký. Takže vynikneš. Ukáže to, že máš jasné a logické myslenie, dokážeš zvládnuť technicky náročné úlohy a že máš schopnosti, ktoré iní nemajú.

Osobný blog je v istom zmysle opak životopisu. Všetko zlé na životopise sa dá opraviť webstránkou.

 

4. Získaš nové zručnosti a skúsenosti. Vytvoriť webstránku a publikovať zahŕňa množstvo zručností, ktoré sa musíš naučiť. V predchádzajúcom bode som spomenul tri zručnosti. Ale je ich oveľa viacej. Ráta sa to dokonca aj keď nehľadáš prácu v IT sektore a digitálnom marketingu. Pre zamestnávateľa budeš i tak cennejší. Viem to z vlastnej skúsenosti. Moje tri posledné práce som dostal vďaka tomu, že mám bezbolestné učenie a môj osobný blog. 

 

Osobný blog dramaticky zvýši šancu, že ťa príjmu 

Zhrnuté a podčiarknuté: Osobný blog ťa vyčlení z davu a drasticky zvýši šancu na prijatie do dobrej práce alebo na stáž. Je to investícia a pár eur ročne, ktorá sa násobne vyplatí. 

No a keď už nič viac, tak keď dáš dokopy pár súvislých textov, ukážeš tým, že nie si úplne vymastený 😀 😀 😀

 

O čom blogovať?

Predovšetkým publikuj na tému náplne práce na pozícii, ktorú chceš dostať. O tomto má byť drvivá väčšina obsahu. Témy môžu byť rôzne. Aktuality z odvetvia. Procesy a pracovná činnosť. Veľké zhrnutia a obsiahlé návody. Tvoje skúsenosti. Akcia, kde si bol. Problém, na ktorý si narazil a vyriešil ho. Recenzie prečítaných kníh. Polemiky. O absolvovanom kurze a ako si s ním pracoval. A tak ďalej.

Druhý dôležitý typ textov sú názory a postrehy. Nemal by na blogu chýbať; hoci v nižšom zastúpení. Je dobré publikovať životné skúsenosti a názory, ku ktorým si dospel. Alebo ktoré v tebe rezonujú.

Zábava a voľný čas je tretí typ textov, ktorý by nemal chýbať. Ukážeš ľudskú tvár, tvoj svet, že si zaujímavý a príjemný kolega, vytvoríš spojenie.

 

Ešte netušíš, čo by si chcel robiť?

Nevieš presne, akú prácu by si chcel robiť? Prípadne začal si v nejakej práci, ale chcel by si robiť niečo iné?

To nevadí. Bloguj aj tak.

Bloguj o skúsenostiach, tvojej súčasnej a minulej práci. Píš čokoľvek zaujímavé a rozumné. I v tomto prípade sa blog ráta. Zamestnávateľ takisto uvidí skúsenosti a zručnosti, ktoré iným kandidátom chýbajú. Dôležité však je začať blogovať čo najskôr. Z dvoch dôvodov. Kým sa nestane osobný blog bežným, čo bude za pár rokov, nakoľko prestane byť výhodou.

Druhý dôvod prečo začať blogovať hneď je, že vytvoriť kopu kvalitného obsahu nestihneš za mesiac. Nestihneš to vtedy, keď sa začneš uchádzať o prácu. Musíš na to myslieť v predstihu.

 

Krok-za-krokom návod ako založiť blog

Dobre. Dočítal si sa až sem a chcel by si osobný blog. Čo teraz? Ako ho vytvoriť?

Postup založenia blogu je:

  1. Zaregistruj si dómenu s hostingom na vlastné meno
  2. Nainštaluj redakčný systém WordPress
  3. Vyber dobre vyzerajúci dizajn
  4. Povylepšuj blog pomocou pluginov

Nemaj obavy, nemusíš ovládať programovacie jazyky, photoshop, ani raketovú vedu. Vážne to nie je tak komplikované. Na začiatok postačí redakčný systém wordpress a stiahnuteľné, ľahko nastaviteľné pluginy. Zložitejšie veci môžeš odložiť na neskôr. Väčšinu času budeš tak či tak tvoriť obsah. 

 

Krok 1: Registrácia dómeny a hostingu na tvoje meno

Dómena je zakúpenie www adresy a hosting je typ programu, na ktorom web pobeží – určuje kapacitu stránky, dostupnosť, podporu a rýchlosť. Blog sa dá založiť zadarmo v tvare www.tvojemeno.wordpress.com (hovorí sa tomu subdómena), alebo za veľmi malú cenu u webhostingovej služby. Hosting zadarmo naozaj nedoporučujem. Ak chceš, aby brali ľudia tvoj blog vážne, je nevyhnutné mať na vlastnej dómene, nie na subdómene. Preto doporučujem platený hosting.

Ročne to vyjde asi na 25€ +/- za dómenu a minimálny program. To je absolútne zanedbateľná cena v porovnaní s benefitom dramaticky vyššej šance na získanie dobrej práce.

Koncovka dómeny by mala byť reprezentatívna a oficiálna. Najlepšie národná koncovka SK, ale ak chceš pôsobiť globálne, použi koncovky COM, EU. Ak máš dlhé prvé meno, môžeš ho skrátiť. Eduard na Edo, Nikolas na Niko.

 

Odporúčam hosting Websupport. Začal som ho používať pred rokmi na základe doporučení od kamarátov a z netu. Som spokojný. Zákaznícka podpora je skvelá, zvykne odpovedať aj v nedeľu. WS má jednoduchú administráciu a automatickú inštaláciu redakčného systému s kľúčovými pluginmi. Je rýchly a dostupný takmer nonstop. Kapacitu sa dá zvoliť aj 300MB a platiť 90 centov mesačne. Preto ho doporučujem aj tebe. Z registrácie cez link, samozrejme, nemám nič.

Ak budeš obozretný s pluginmi a vzhľadom, bez problémov si vystačíš s tými tristo mega. Viac ako jeden giga rozhodne potrebovať nebudeš.

Ďalšie služby sú Exohosting, Premium hosting, Syphon a plno ďalších. Špecifikácie a hlavne ceny môžeš porovnať v porovnávači hostingov.

V prípade, že predsalen chceš hosting zadarmo, tak kvalitné free služby sú blogger.com a wordpress.com.

 

Zakúpenie a vytvorenie blogu prebieha takto: Cez websupport je potrebné overiť dómenu, ktorú ideš zaregistrovať. Zadáš do políčka na hlavnej stránke tvoje meno s bodkov a koncovkov. Pravdepodobne bude dómena voľná. Pokračuj ďalej kliknutím na červené tlačidlo.

Overenie, či je dómena voľná
Overenie, či je dómena voľná

Presmeruje ťa na stránku pre voľbu programu. Asi najlepši je The hosting – jeden priestor pre všetko. 300MB za 0,9€ mesačne. Jedná sa o stránku na mieru, ale to nevadí. V administrácii hostingu sa dá wordpress nainštalovať jedným kliknutím. Predpripravené riešenia sú drahšie. Tých pár kliknutí za nižšiu cenu stojí.

Výber vhodného programu pre tvoj hosting
Výber vhodného programu pre tvoj hosting

Po výbere programu nasleduje zhrnutie v pokladni a platba.

Pokladňa a košík
Pokladňa a košík

 

 

Krok 2: Nainštaluj redakčný systém WordPress

Wordpress je redakčný systém pre správu obsahu. Po anglicky CMS – content management system. Prostredíctvom rozhrania umožní riadiť webstránku a publikovať obsah aj netechnickému uživateľovi. Administrácia je prístupná a ovládaná z prehliadača. Robí hrozne veľa skvelých vecí, pointa ale je, že bez neho by web mohol spravovať a upravovať len vyštudovaný IT-čkár, s ním to zvládne každý.

Možností, pre ktorý redakčný systém sa rozhodnúť, je veľa: Joomla, Expression Engine, Drupal, phpBB, Oscommerce, CMS MadeSimple, Presta shop, MediaWiki. Odporúčam práve WordPress, lebo je vhodný pre blog, používa ho 12% celého svetového internetu a je k nemu plno skvelých pluginov a vygoogliteľných rád zadarmo. Je pravidelne upgradovaný a teda bezpečný a rýchly, je pomerne ľahko ovládateľný. Pri množstve neplatených CMS je veľa funkcií nedostupných, vzhľad webu je fixne daný a okrem farieb ho veľmi nezmeníš. A čo je horšie, často musí byť na webe otravná reklama.

Hosting Websupport je skvelý aj kvôli tomu, že WP sa na ňom dá nainštalovať automaticky, jedným kliknutím. Nájdeš to tu: home » výber webu » spravovať web a ftp » cms – redakčné systémy. No túto možnosť určite ponúkajú aj iné hostingy. Manuálna inštalácia WordPressu zaberie najviac polhodinku. Kompletný návod, ako nainštalovať WP manuálne otvoríš kliknutím sem.

Takto vyzerá úvodná stránka v administrácii websupportu. Klikni na názov webu s (web) na konci.
Takto vyzerá úvodná stránka v administrácii websupportu. Klikni na názov webu s (web) na konci.
Následne je to treba scrollnúť nižšie a prekliknúť sa na "Spravovať FTP a web".
Následne je to treba scrollnúť nižšie a prekliknúť sa na “Spravovať FTP a web”.
Tretí krok je kliknúť na možnosť "CMS - Redakčné systémy. Už len nainštaluj WordPress websupport edition kliknutím na tlačidlo. A je to. Blog je na svete.
Tretí krok je kliknúť na možnosť “CMS – Redakčné systémy. Už len nainštaluj WordPress websupport edition kliknutím na tlačidlo. A je to. Blog je na svete.

Pri inštalácii treba zadať názov blogu, meno a heslo administrátora, email administrátora a zaškrtnúť dve políčka. Údaje sa dajú zmeniť. Teraz by mal byť tvoj nový blog hotový. Administrácia blogu sa nachádza vždy na adrese www.tvojemeno.sk/wp-admin/ – cez ňu budeš budovať, optimalizovať a vylepšovať tvoj blog.

 

Prvé krôčky s WordPressom

WordPress je ľahko navigovateľný – hlavne odkedy na to je tutoriál pre začiatočníkov. Po prihlásení uvidíš veľkú správu vitajte. Pod ňou je zopár widgetov, ale tými sa momentálne netráp. Linky na jednotlivé sekcie a možnosti sú vľavo. Po prejdení myšou sa zobrazia ďalšie možnosti. Pozri si jednotlivé sekcie. No ešte skôr ako sa pustíš do prvého článku, je prospešné nastaviť niekoľko zmien:

 

Zmeniť štruktúru permalinkov. Nový článok o napríklad content marketingu sa uloží v tvare www.tvojadomena.sk/?p=123. Je to zlé pre google, aj pre čitateľov. Lepšie je mať v linku nadpis článku. Preto musíš zmeniť štruktúru permalinkov tu: Nastavenia – Trvalé odkazy. Vyber možnosť “názov článku”.  Nezabudni na kategórie článkov. Prirodzene, link pre každý článok sa dá nastaviť samostatne a malo by sa to tak aj robiť – dať tam kľučové slovo alebo frázu, o ktorej článok je – nie celý nadpis predelený pomlčkami.

Aj v tomto článku to mám tak. Nadpis je “Na výške a hľadáš dobrý job? Založ si osobný blog. Získaš tieto štyri výhody”. Link však je https://bezbolestneucenie.sk/vytvorit-osobny-blog/

 

Vytvoriť kľúčové stránky webu. Nezabudni, že osobný blog vytváraš preto, aby si ukázal tvoju expertízu. Čím lepšie to urobíš, tým viac zvýšiš tvoje šance na dobrú prácu. Nesmú chýbať kľúčové stránky, ktoré tvojmu publiku dajú viac informácii. Musíš sa však zamyslieť, kto to bude čítať, pre koho píšeš. Pre študentov je relevantné písať v tóne, aby ťa počas štúdia prijali na stáž a aby si po absolvovaní štúdia získal job.

 

Tieto stránky ti tam nesmú chýbať:

Kto som – stručná stránka o tebe, príbeh kto si a prečo robíš to, čo robíš, dobré je nastaviť ju ako (statickú) domovskú stránku.

Články – prehľad najnovších článkov a kategórie článkov.

Životopis – online životopis so vzdelaním, prácou, atď. Mať takýto online žvotopis napraví všetko zlé na bežnom životopise. Ale online životopis nie je nutnosť. Potenciálneho zamestnávateľa veľmi nezaujímajú školské brigády.

Portfólio – ešte dôležitejšie než presný výčet činností je ukázať, čo všetko si robil. Grafika, dizajn, programátorské projekty, písanie, relácie, certifikáty a kurzy, guestbloggy na autority websites, skrátka čokoľvek prospešné.

Moje služby / Najať ma – ak ponúkaš nejaké služby, prezentuj ich na tejto stránke s možnosťou najať ťa.

Kontakt – kontaktná stránka s oslovením, tvojim emailom a telefónnym číslom a kontaktným formulárom.

 

Krok 3: Vyber peknú šablónu

Blog musí vyzerať dobre. Inak nezaujme. Hoci by bol obsah sebakvalitnejší.

Jednou z najlepších vecí na WordPresse je, že preň existujú tisíce pekných a voľne dostupných šablón. Zmenou šablóny sa mení dizajn blogu bez nutnosti ovládať CSS alebo Photoshop. Obsah však zostáva zachovaný a nedotknutý.

Prvý krok teda je nájsť pekný dizajn a nahodiť ho na blog. Môže to trochu trvať. Niektoré témy majú len základné nastavenia, iné plno možností. Ďalšie sú voľne dostupné, alebo môžu byť platené, či vytvorené len pre reštaurácie či obchody so športovým oblečením. Platené témy sa dajú ľubovoľne upravovať pár klikmi, rýchlejšie sa načítavajú a poskytujú podporu od vývojára. Avšak stále je plno skvelých tém zadarmo. Nepotrebuješ platenú.

 

Máš dve možnosti, ako nájsť šablónu pre blog. Buď cez administráciu. Klikni na Vzhľad a Pridať tému (hore, vedľa nadpisu). Do vyhľadávanie napíš slovo blog, prípadne predmet filtra nastav na blog. Cez administráciu tému nainštaluješ jedným kliknutím, nemusíš ju sťahovať a ručne uploadovať, avšak výber je dosť malý.

Ako pridať novú tému cez administráciu. Vzhľad - Témy - Pridať tému.
Ako pridať novú tému cez administráciu: Vzhľad – Témy – Pridať tému.

 

Druhá a lepšia možnosť je hľadať na portáloch pre WP témy:

Oficiálna WordPress databáza šablón – najväčší zdroj bezplatných šablón.

Themify.me – ďalší veľmi dobrý zdroj.

Theme forest.net – aj tu nájdeš plno dizajnov, najlacnejšie platené od 2 dolárov.

Ako hovorím, fantastických šablón je neúrekom. Skúšaj a nájdi nejakú, ktorá sa ti bude páčiť.

 

Vybral si si peknú šablónu a nemáš ani páru, čo robiť so súbormi header.php, index.php alebo footer.php? Si na dobrej ceste. Stiahnutá šablóna by mala byť zabalená v ZIP formáte. Aktivovať šablónu môžeš až potom, čo ju ručne nahráš na web.

  1. Myšou prejdi na položku Vzhľad a klikni na podpoložku Témy.
  2. Klikni na tlačidlo Pridať tému vedľa nadpisu. Presmeruje ťa na novú stránku.
  3. Klinu na tlačidlo Nahrať tému vedľa nadpisu.
  4. Vyber ZIP súbor šablóny a klikni na tlačidlo Inštalovať tému.
  5. Chvíľku počkaj. Teraz môžeš tému Aktivovať.

Teraz je čas pohrať sa s widgetmi, menu a prispôsobením.

 

Krok 4: Vylepšenie blogu pomocou pluginov

WordPress je sám o sebe perfektný systém s kopou možností. Avšak jeho skutočná krása je v pluginoch – malých “balíkoch” kódov, ktoré webu pridajú požadovanú funkcionalitu. Pluginov sú taktiež tisíce, sú bezplatné, ale aj platené s lepšou funkcionalitou.

Na rozdiel od vzhľadov, všetky pluginy sú uložené v oficiálnej databáze. Takže nie je treba nič sťahovať. Inštalácia pluginu je jednoduchá:

  1. Myšou prejdi na položku Pluginy a klikni na Pridať nový.
  2. Do vyhľadávania zadaj názov pluginu, ktorý hľadáš. Vyhľadávanie nie je bezchybné, preto je lepšie zadať presný názov.
  3. Klikni na Inštalovať alebo Detaily pre zobrazenie detailov pluginu.
  4. Po inštalácii klikni na Aktivovať.
  5. Niektoré pluginy vyžadujú nastaviť, postaraj sa o to.

 

Je niekoľko pluginov, ktoré považujem za nevyhnutnosť pre akúkoľvek WP stránku:

W3 Total Cache. Zjednodušene, tento plugin výrazne zrýchli načítavanie stránky. Defaultne wordpress načítava informácie s databázy zakaždým, keď návštevník načíta stránku. Tento plugin uloží veľa z týchto informácii a tým umožní ich rýchlejšie načítanie. Detailný návod, ako nastaviť W3TC na maximálne zvýšenie rýchlosť nájdeš kliknutím sem. Aj ja som postupoval podľa neho.

Contact Form 7. Jednoduchý a ľahko použiteľný plugin pre kontaktný formulár. Jednoduchý preklad textov a vloženie na stránky skopírovaním shortcode.

Sassy Social Share. Môj obľúbený plugin pre zdieľanie obsahu na sociálnych sieťach. Umožňuje pridať na web panel pre zdieľanie. Dá sa nastaviť pozícia, veľkosť políčka, typ sociálnych sietí a ich poradie. Rovnaké nastavenia má aj pre návštevníkov so smartfónmi.

 

Ďalej je potrebné zabezpečiť dve zásadné veci:

Zálohovanie stránky. Websupport automaticky zálohuje FTP, emaily aj databázu každý deň a zálohu uchováva 14 dní. Zálohu je možné cez administráciu kedykoľvek obnoviť. Preto mať backup plugin nemusíš. No ak si sa nakoniec rozhodol pre iný hosting ako Websupport, stačí do vyhľadávania pluginov napísať “backup” a nainštalovať plugin s najvyšším počtom aktívnych uživateľov.

Blokácia pokusov o prihlásenie. Účinný spôsob, ako zabrániť hacknutiu stránky je blokovať prihlásenie z určitých krajín. Aj toto Websupport dokáže. Defaultne sa dá prihlásiť len zo Slovenska, Česka, Maďarska a Rakúska. Odporúčam v administrácii pre ešte vyššiu bezpečnosť vymazať všetky krajiny okrem Slovenska. Pre ešte vyššiu bezpečnosť vznikol plugin Loginizer. Po niekoľkých neúspešných pokusoch o prihlásenie automaticky blokuje IP adresu uživateľa, vrátane tej slovenskej.

 

Gratulujem! Tvoj nový blog je hotový

Teraz by si mal mať funkčný osobný blog. Máš peknú a prispôsobenú šablónu, upravené bočné panely a menu. Si pripravený publikovať.

Gratulujem! Práve sa z teba stal výrazne atraktívnejší kandidát. Teraz máš výrazne vyššiu šancu na prijatie do práce, ktorú chceš robiť a na získanie napeckovanej stáže.

Nezabudni pridať link na tvoj blog do životopisu a na sociálne siete. Veľmi by ma potešilo, keby si mi poslal link na tvoj nový blog. 🙂

Zostáva posledná vec: vytváranie obsahu.

 

Krok 5: Tvorba pútavého a zaujímavého obsahu

Posledný krok je vytváranie a publikovanie kvalitného obsahu. Tento krok ti zaberie najviac času, nakoľko obsah je to podstatné a technické nastavenia sa menia len zriedka. Ako vytvárať obsah, ktorý zaujme? Na mojom blogu som o tom publikoval niekoľko textov s vysokou informačnou hodnotu, zaručene ti pomôžu:

(Môj osobný blog je po reinštalácii a v prestavbe, momentálne ho nepotrebujem. Preto vyzerá, ako vyzerá. Prosím o ospravedlnenie. 🙂 🙂 🙂 )

Obsahový marketing: čo to je a ako funguje? – Obsahový marketing je stratégia, ktorá privádza potenciálnych zákazníkov na web, poskytuje im hodnotu o probléme zadarmo a tak podporuje predaj. Základom je myšlienka „najprv pomáhaj, potom predávaj“. Pretože medzi oslovením a predajom je dôležitý medzikrok: pomôcť a vybudovať vzťah.

25 zásad, ako vytvoriť kvalitný text – Chcel by si sa naučiť tvoriť skvelý obsah? Vedieť písať texty, ktoré čitateľov oslovia? Tak tu nájdeš kompletný návod, ako to zvládnuť jednoducho a bez námahy.

101+ vzorcov úderných a lákavých nadpisov – Ako napísať titulok, na ktorý klikne každý? Nauč sa to vďaka týmto vzorcom. Snáď najväčší zoznam vzorcov nadpisov na slovenskom internete.

 

Veľa šťastia!

About the author